Horatius

 

 

z 1808-ig keletkezett versek közül sokkal jelentősebbek az elmélkedő jellegűek, melyekben életelveit, ideáit fogalmazza meg. Költeményeiben a pátoszé lesz a főszerep. Nemzeti ódáiban immár Horatius követőjének (Horatiushoz) mondja magát, az "arany középszerről", a közélettől távoli idilli életmódról vall.

azafias alkaioszi ódái közül a legismertebb a Kesergés, későbbi címén A magyarokhoz szóló két költemény. Mindkettő Horatius Ad Romanos (A rómaiakhoz) című ódája szellemében fogant, s 1796-1810 között vált tökéletesen eredeti művé. Az 1807-ben született "Forr a világ…" még magát Kodály Zoltánt is megihlette. Előbbi a dicső múlt és a hitvány jelen szembesítésével, a nemzetpusztulás végzetszerű sejtelmével, utóbbi a sorssal dacoló kitartás morális parancsának megfogalmazásával évtizedekre meghatározó példát ad hazafias líránk számára és a magyar klasszicizmus kevés számú maradandó költői értékei közé sorolható. Emellett Berzsenyi Dániel több ódája kapcsolódik még korának eseményeihez: az 1797-i nemesi fel- keléshez (A felkölt nemességhez a szombathelyi táborban, Herceg Eszterházy Miklóshoz), a napóleoni háborúkhoz (Az ulmai ütközet), az 1807-i országgyűléshez (Felsőbüki Nagy Pálhoz, G. Festetics Györgyhöz). Ezek már nem alkalmi versek, mondanivalójuk, a hősiesség, a hazafiúi erkölcs hirdetése túllép az ihlető élményen.

 

 

A magyarokhoz I. (Kézirat)


Nagy Lajos

őrangúakhoz írt történetfilozófiai ódáiban a nemzeti kultúráért hozott áldozatot magasztalja, a műveltség bajnokaiként ünnepli Nagy Lajost és Hunyadi Mátyást.


Hunyadi Mátyás

 


Fohászkodás

 

lasszicista költőként Berzsenyi kiegyensúlyozottnak ábrázolta Mária Terézia XVIII. századát ódáiban, melyekből megismerhetjük nemzet- és erkölcsalkotó költészeteszményét és a már említett arany középszer bölcs harmóniájának igényét. Verseinek jellegzetes tárgya a menekülés, egy az antik költészet, mitológia képeivel idillé színezett világba, a poézis vigasztalásához (Osztályrészem, Horác, Amathus, Melisszához). Ezt a korszakot a Fohászkodás című vallásos óda zárja, mely műfaját tekintve egyedülálló Berzsenyi költészetében.