erzsenyi Dániel verseinek első kiadása után egyre kevesebb költői művet alkotott, mintha dalforrása kimerült volna. Írói tevékenységének megváltozása rossz egészségi állapotával hozható kapcsolatba. Ennek következtében drámaírásba kezdett. Első, erőteljes stílusának méltó keretet adó drámai kísérlete A Somogyi Kupa (1814-1816), mely sajnos töredék maradt. Szintén félbehagyta A religiók eredete és harmóniája (1813) című tanulmányát, mely bölcseleti igényességét tanúsítja és a vallásról való gondolkodásába nyújt bepillantást. 1816-ban megjelent verseinek második kiadása . Ekkor már ünnepelt költő, de az általános elismerésen és ünneplésen kívül más megtiszteltetés is érte. 1817 februárjában Festetics György gróf meghívta a keszthelyi Helikoni ünnepségekre. Ennek az alkalomnak a terméke, a Himnusz Keszthely isteneihez című ódája.


A keszthelyi Festetics-kastély és gróf Festetics György portréja

 

 

1817-ben a Tudományos Gyűjtemény júliusi számában megjelent Kölcsey Ferenc szigorú bírálata, recenziója Berzsenyi Dániel verseiről.


Kölcsey Ferenc

 

recenzió első részében Kölcsey dicséri az ódaköltő Berzsenyi "lángolását", erejét, fantáziáját; Horatius és Matthisson követőjének tartja. Ezután mondja el kifogásait. A fegyelem hiányából vezeti le dagályos kifejezéseit. Kifogásolja provincializmusát; szerinte a tájszavak nem valók a "fentebb poesis" körébe. Ezenkívül megállapítja, hogy gondolat- és érzésvilága szegény. Az önbírálat hiányának tudja be, hogy gyűjteményébe felvett fiatalkori, nem egészen jól sikerült verseket is. Kölcsey kritikája után Berzsenyi lírája csaknem elnémult. 1818-ban Berzsenyi "hypochondriás Antirecenziót" küldött a lapnak válaszul Kölcsey bírálatára, de antikritikája ekkor még nem jelent meg. 1819-20-ban több mint egy esztendőt Sopronban töltött. Teljesen magába vonultan élt, Kis Jánossal is nagy ritkán találkozott. 1820. december 13-án - háromévi hallgatás után - újból írt Kazinczynak, levelezésük azonban nem újult fel. Végül 1825-ben jelent meg a Tudományos Gyűjteményben, átdolgozott formában, az Észrevételek Kölcsey recenziójára című tanulmánya, melyben megmagyarázta a kifogásolt "dagályos, felesleg-való, s értelemtől üres expressiók" jelentését. Figyelemre méltó az az elvi indoklás, mellyel az ilyenféle kifejezések létét igazolja. Recenziójában Berzsenyi csatlakozott a romantika irányzatához, írásának egyéb vonatkozásaiban viszont a klasszicizmus elveit hirdette.


 

reformkori romantika történeti tárgyú kisepikájával rokon hangot üt meg két monológja a Szilágyi 1458-ban és a Wesselényi, a nádor Muránynál (1825). 1826-ban jelent meg második írása a Tudományos Gyűjteményben A versformákról címmel. Ebben a költészet legfőbb elvét a "görög ideál" szellemében határozta meg, elítélte a rímes-metrumos verseket. A nyugat-európai versforma ellen hadakozva , a magyaros verselés néhány sajátságára mutatott rá. 1830-ban az Akadémia filozófiai osztályán első vidéki rendes taggá választották. 1831 nyarán a kolera és a jobbágyok lázadással fenyegető nyugtalansága elől Nikláról Halimbára menekült. Rövid időre újra magasba szárnyalt lírája, a Széchenyit ünneplő Gróf Mailáth Jánoshoz (1830) című ódában és utolsó befejezetlen versében, A poézis hajdan és mostban (1832).

 


Pest és Buda a XIX. század elején


A Magyar Tudományos Akadémia épülete. Színezett litográfia, XIX. század második fele

 

1831-32-ben - akadémiai kötelezettségeinek eleget téve - elméleti munkákat, köztük Bírálatokat készített irodalmi évkönyvekről. Ezekben az Akadémiai Bírálatokban nyilatkozott az új írónemzedék munkáiról, elítélte a romantika túlzásait, a természetesség és egyszerűség ideálját állította követendő mintaképül. 1829-34 között Kritikai leveleket írt, melyekben verstani nézeteit fejtegette. A levelekben mégsem sikerült megvalósítania azt az igényt, melyet későbbi elvi tanulmányában - A kritikáról (1835) - megfogalmazott: nagyrészt megrekedt a csupán nyelvre és formára ügyelő "kéregkritikánál". 1833-ban A Magyar Tudós Társaság Évkönyvei első kötetében megjelent korban egyedülálló magyar nyelvű művészetfilozófiai munkája, akadémiai székfoglalója a Poétai harmonistika, melyben Berzsenyi Platón és a német neohumanizmus szellemében határolta el magát a romantikától és a művészet alapelvét a "harmóniás középben" kereste.


Széchenyi István

 

gyanebben az évben írta meg - Széchenyi Hitelétől ösztönözve - ideális eszméit továbbfejtegető, de több reformkori gondolattal is egybecsengő, gazdasági nézeteit összefoglaló tanulmányát, A magyarországi mezei szorgalom némely akadályairul (1833) címmel. Művének egyik legfőbb gondolata az "erkölcs cultura" követelése. Jobb bánásmódot kíván a jobbágyoknak, a magyar börtönök és a büntetőrendszer embertelenségéről beszél. Utolsó éveiben sokat betegeskedett. Balatonfüreden és a budai fürdőkben keresett gyógyulást. Többször járt Pesten az Akadémia ülésein. 1835. december 3-án írta utolsó ránk maradt levelét. Azt ígérte benne Döbrenteinek - egyik kiadójának - hogy a következő év nyarán Budán találkoznak, ahol betegségét fürdőzéssel fogja gyógyítani s közben munkái új kiadásán dolgozik. Erre azonban már nem került sor. 1836. február 24-én Niklán meghalt a költő.