Életrajz
|
Dohnányi Ernő zongoraművész, zeneszerző, zenepedagógus
a 20. sz. legsokoldalúbb muzsikusainak egyike volt. Neve hallatára zsúfolásig
megteltek Európa és Amerika hangversenytermei; jelenléte a húszas és harmincas
évek Budapestjének zeneéletére is döntő hatást gyakorolt. |
Gyászjelentések Dohnányi Ernő
haláláról |
Florida állam kormányzója július 27-t, a zeneszerző születésnapját Dohnányi-napnak nyilvánította, ezzel bizonyítva nagyrabecsülését. |
„Már gyermekkoromban megtanultam, hogy mindig az egyenes utat kövessem. Sohase füllentettem, vagy köntörfalaztam senki és semmi kedvéért. Mindig, minden körülmények között kimondtam, amit helyesnek találtam, még akkor is, ha az történetesen hátrányos volt számomra, vagy éppen egész exisztenciámat veszélyeztette.”(Dohnányi) „Játékszert adtál Sors a kezembe, és én boldog vagyok, hogy ez az enyém,
kedvem szerint játszhatom vele. A röpke és mégis elmúlhatatlan perc örömét
hirdetem és a Csűrdöngölő szilaj iramában az időtlen, önfeledt, testetlen
lebegést éltem át és próbáltam kifejezni.” „Napfény! Mindig csak napfényre vágytam! És ezt a fényt nemcsak a természetben
kerestem, hanem mindenütt, az emberek jellemében és a sajátomban is... Ha
pihenni kívántam, kikapcsoltam magamból mindazt, ami kellemetlen és nyugtalanító.
A legteljesebb pihenést ... nevezhetném téren és időn túli testetlen eszmélésnek
... a komponálás jelentette számomra, amikor életérzésem észrevétlenül kilépett
belőlem, hogy szétáradjon.” „Feltűnésre nem vágyott, nem akart és alkatánál fogva nem kellett világmegváltó
célokért síkraszállnia. Nem ostromolta az elérhetetlent. Dalolt magától
értetődő természetességgel, belső sugallatra, nem latolgatva, milyen hatással
lesz a hallgatóra.” „Dohnányinak van humora. A humor, a szelíd szellemesség feltűnően hiányzott
huszadik századi nagyjainkból. Bartók is, Kodály is legfeljebb szarkasztikusan
gúnyos. Ideális mellé mefisztói torzat állítanak. Dohnányi zenéje is gyakran
derűs, előadóművészete pedig még inkább az. Élvezi a viccet, a poénokat.” „Valóban, Dohnányi a XX. században XIX. századi jelenség, ’Homo ludens’, aki szertelenségét, tartalmi, hangulati csapongásait a formával szerencsésen megzabolázza, nem forradalmi, hanem konzervatív alkat. Míg Bartók mérnöki pontossággal, éles, töredezett vonalakkal rajzol, esetleg satíroz, Dohnányi finom ecsettel, nagyvonalúan, ezer ragyogó színnel fest. Zenéje nem rendez át, nem zilál szét, hanem a felszínen siklik, azt színesíti, és ragyogó tűzijátékká rendezi. Nincsenek elképesztő megoldásai, adagiói nem mély értelműek, s nem a lélek legmélyéről, netán kozmikus magányról szólnak. A puszta szemlélődés, a finom, áttetsző csend hangjai, mindenfajta szimbolikus utalás nélkül. Óriási vitális energiák által mozgatott zenei világban a létezés drámai tétje csak nagy ritkán izzik fel.”(Zalatnai Katalin: „Zengő alabásrtomba...”. Holmi, 1995. 6. sz.) |