A pedagógus
|
„Kiválóbbnál kiválóbb művészeket nevelt, holott nem volt jó pedagógus.
Sőt egyáltalán nem volt jó pedagógus a szó igazi értelmében. Nem törődött
a zenemű előadásának technikai részleteivel, nem magyarázta el soha
a zongorázás mesterségbeli fogásait, nem tartott kiselőadást a zeneszerzőről,
a korról, melyben a mű született. Többnyire csak pár szót mondott. Lelkesítő,
találó, irányító hatású szavakat - vallják növendékei.” „A fiatal zongoraművészekre talán az volt a legnagyobb befolyással,
hogy fejlődésükben állandóan összemérhették magukat Dohnányival, mint
a zenélés ideális mértékével.” (Varró Margit) „Fischer Annietől Anda Gézáig, Faragó Györgytől Földes Andorig, Hernádi
Lajostól Solymos Péterig, Petri Endréig, Wehner Tiborig, Zempléni Kornélig,
s aztán tovább: Solti Györgyig, Böszörményi Nagy Béláig, Károlyi Gyuláig
tart a névsor, s aztán még mindig folytatódik: a Dohnányi-iskola varázsa
tovább él, az éneklő igény, az improvizatív és kötött elemek finom ötvöződése,
a formálás gazdagsága a messze tűnt mester örökségeként fel-felidézhető
hanglemezről, vagy a még élők élményt sugalló játékából. Mert Dohnányi
pedagógus volt a javából; ihletetten vezette a művészképzőt, s nagy
nehézségek közt, polarizálódást provokáló korban is emelni igyekezett
főiskolánk rangját, mint annak hivatott vezetője.” |