Szegedi emlékek
|
„Régen megérett arra az idő,
hogy a 20. század egyik legnagyobb zongoristáját,
kimagasló zeneszerzőjét, tekintélyes karmesterét,
Bartók és Kodály barátját, művészetük
első propagátorát, a Tanácsköztársaság
zenei direktóriumának tekintélyes tagját,
a Zeneakadémia volt főigazgatóját, Dohnányi
Ernőt tudományos munka keretében is felemeljék
az őt megillető rangjára.” |
Dohnányi Ernő és
(Király-) Kőnig Péter akadémiai növendékek
|
A kapcsolat azonban többirányú!
A felszabadulás után Dohnányi művei majd
tíz éve letűntek a műsorról, s csak
1954 és 58 között hangzott el néhány
kompzíciója. a több éves ’csendet’ 1963-ban a Tömörkény gimnázium öt növendéke
törte meg (Kiss György, Korbay Pál, Szöllőssy
József, Onczay Csaba, Baranyay László), s az elkövetkező
években sorozatosan játszották Dohnányi
C-moll (Op. 1.) kvintettjét. A produkció Gyulán,
az Erkel Diákünnepségeken is olyan sikert aratott,
hogy nemcsak a zsüri legmagasabb elismerését vívta
ki, hanem utolsó tétele, közkívánatra,
másfél nap alatt hatszor szólalt meg. Ennél is fontosabb városunk zenei élete
számára: Donhnányi zenepedagógiája,
Szegeden a zongoratanítás évtizedek óta
magas színvonalon áll. Rácz Lili és Zemplényi
Kornél huzamosabb ideig, Varjú Irma átmenetileg
volt Dohnányi-növendék: Bódás Péter
pedig, mint Hernádi Lajos, Delley József, mint Solymos
Péter tanítványa: ’Dohnányi-unokák’.
(Hernádi és Solymos Dohnányi mesteriskoláját
végezte.) |
|
|
|
Hadd egészítsem ki Vázsonyi Bálint sok értékes és hiteles megállapítását személyes élménnyel is. Az 1940-es években három nyarat tölthettem együtt Dohnányival Balatonföldváron (Az opera születése a dráma szelleméből című első, 1943-ban megjelent könyvemhez ő írt előszót.) Számos együttlétünk során alaposan meggyőződhettem műveltségéről, humoráról és legendás hírű transzponálási készségéről, amit Vázsonyi többször kiemel. Egy alkalommal én lapozhattam neki, amikor az éppen félhanggal lehangolt zongora miatt Beethoven A-dúr Kreutzer szonátáját B-dúrban játszotta, hogy partnere Zathureczky Edet tisztán behangolhasson.) Beszélgetéseink alakalmával többször firtattam Bartókról és Kodályról alkotott esztétikai ítéletét: „Bartók a 20-ik század legnagyobb instrumentális zeneszerzője, Kodály pedig a reneszánsz óta a legkiemelkedőbb kóruskomponista.” Szeged és Dohnányi neve - külsőleg - egyrészt
városunkban adott hangversenyei, másrészt az 1930-ban
komponált, úgynevezett Szegedi miséje kapcsán
forrott össze. (A művet a Fogadalmi Templom felszentelésére
írta, s 1937-ben a Salzburgi Ünnepi Játékokon
is vezényelte.) |
|
Dóm-tér
1930. október 25. Fotó: MFM Fotótár T 13191) |
„...Megszámlálhatatlan sokaság és példás szervezettség, kiválóan felépített rendszerben fenntartott rend. Mindenki izgatott, alig néhány pillanat és felharsan az orgonán Kőnig Péter diadalmas Fanfar-Eccesacerdos-a. Néhány perc még, aztán megszólalnak az ünnepi mise első akkordjai. Dohnányi Ernő a komponista hatalmas gesztussal inti be a 200 tagú énekkart az Introitus megkezdésére és a pályadíjnyertes mű kibontja szárnyait...” (Délmagyarország, 1930. október 26.) |
Dohnányi Kertész Lajoshoz (a Szegedi
Tudományegyetem karnagya és tanára volt) írt
levelének borítéka Dohnányi Ernő levele Kertész
Lajoshoz |
A közelmúltban lezajlott Liszt-Bartók-verseny mindkét magyar győztese szegedi. Mindketten a Tömörkény gim- názium és az akkori Zeneművészeti Szakiskola növendékei voltak: Baranyay László és Gyimesi László. A szálak nem véletlenül fonódtak össze. Tanáraik révén (Varjú Irma, Ungár Imre; Delley József, Solymos Péter) mindketten merítettek Dohnányi interpretációjából, s aki még hallotta a mestert, meggyőződéssel állíthatja, hogy - Tóth Aladár szavait idézve - „Dohnányi varázsbillentése, raffaeli hangszínei és utolérhetetlen agogikája - évtizedek után is visszhagnzanak a két fiatal győztes játékában. ” |
(Dr. Nagy István: Dohnányi és
Szeged, Délmagyarország, 1971. december 11)
|