Képzõmûvészet
| A dualizmus időszaka a művészetek minden területén alapozó korszak volt. A nagy művészegyéniségek feltűnésével az európai művészcentrumokban kialakult stílusirányzatok szinte teljességgel eljutottak Magyarországra. | 
|  | 
| A nemzeti romantika témaköreit kiteljesítő Székely Bertalan kompozícióit a francia festészettel párhuzamosan haladó Szinyei Merse Pál munkái követik. A historizmus jellemzőit Lotz Károly a velencei barokk festészet elemeit alkalmazó kompozícióiban ismerhetjük fel. Benczúr Gyula a történeti festészet komor drámai hangvételű festményeivel alkotott egyedit. A realizmus legkiemelkedőbb képviselője Munkácsy Mihály. Arcképeinek, életképeinek realizmusát lefojtott szenvedély, dinamika élteti. | 
|  |  | |||
|  | Szinyei: Ruhaszárítás, 
          1869 | Munkácsy Mihály | ||
| Paál László a barbizoni festők késői nemzedékébe tartozott. A magyar festészet nagy kívülállója Zichy Mihály, festményei formailag a 19. század végének akadémikus irányába tartoznak. | 
|  Paál László: Berzovai út, 1870-71 |  Zichy Mihály illusztrációja Az ember tragédiájá-hoz | 
| A szobrászatban Izsó Miklós elsőként nyúlt a népi témához. Kortárs közéleti személyiségek mellszobrait mintázta meg. | 
|  |  | |||
| Izsó Miklós | Dugonics András szobra | |||
| A Figyelő rendszeresen beszámolt a honi kiállítások 
          mellett a kor magyar művészetének külföldi visszhangjáról is. |