Képzõmûvészet

A dualizmus időszaka a művészetek minden területén alapozó korszak volt. A nagy művészegyéniségek feltűnésével az európai művészcentrumokban kialakult stílusirányzatok szinte teljességgel eljutottak Magyarországra.

A nemzeti romantika témaköreit kiteljesítő Székely Bertalan kompozícióit a francia festészettel párhuzamosan haladó Szinyei Merse Pál munkái követik. A historizmus jellemzőit Lotz Károly a velencei barokk festészet elemeit alkalmazó kompozícióiban ismerhetjük fel. Benczúr Gyula a történeti festészet komor drámai hangvételű festményeivel alkotott egyedit. A realizmus legkiemelkedőbb képviselője Munkácsy Mihály. Arcképeinek, életképeinek realizmusát lefojtott szenvedély, dinamika élteti.


 
Szinyei: Ruhaszárítás, 1869
Munkácsy Mihály

Paál László a barbizoni festők késői nemzedékébe tartozott. A magyar festészet nagy kívülállója Zichy Mihály, festményei formailag a 19. század végének akadémikus irányába tartoznak.



Paál László: Berzovai út, 1870-71

Zichy Mihály illusztrációja
Az ember tragédiájá”-hoz

A szobrászatban Izsó Miklós elsőként nyúlt a népi témához. Kortárs közéleti személyiségek mellszobrait mintázta meg.


 
 
Izsó Miklós
Dugonics András szobra
 

A Figyelő rendszeresen beszámolt a honi kiállítások mellett a kor magyar művészetének külföldi visszhangjáról is.

Vissza