| Zenei élet 
 Pest lakosságának egy része kizárólag az operai műfaj kedvéért látogatta a színházat. A kiegyezés utáni anyagi fellendülés számos külföldi tőkést vonzott Magyarországra, ezek megszokták és igényelték a színházi élményt, de nem értették a nyelvet. Az opera a legvagyonosabb réteg, a pénzarisztokrácia számára nélkülözhetetlen volt. Az operák és hangversenyek közönsége a színházlátogatók legműveltebb rétegét alkották. |  | 
| 
 | A zenés darabok a prózai színjátszással egy fedél 
          alatt szólaltak meg a kor többfunkciós színházaiban. A magyar zenei 
          élet felvirágzásáról a nyugati muzsikusok vendégszereplései – hazai 
          művészek közreműködésével – adnak hírt számunkra. Richard Wagner 
          alkotásai olyan természetességgel simultak a hazai műsorba, mint 
          bármelyik nyugati operaházéba, 1875-ben maga vezényelte műveinek előadását. 
         | 
| A művelt világ számára különleges vonzerőt jelentett 
          1869-től – a zongoristaként és karmesterként is fellépő – Liszt Ferenc 
          rendszeres jelenléte, akit tanítványai gyakran követtek, és játékukkal 
          tovább színesítették a zenei kínálatot. 1875-től mint a Zeneakadémia 
          elnöke és tanára vett részt a zenei életben. | 
| Erkel Ferenc a Nemzeti Színház operatársulatának 
          vezető karnagya. Számára a kiegyezés a fokozatos elszigetelődés kezdetét 
          jelentette. Kevés sikerrel mutatták be 1874-ben a Brankovics György 
          c. operáját. Tevékenysége középpontjában a Zeneakadémia létrehozása 
          és a zongora tanszak vezetésében végzett munkája állt. 1875. november 14-én nyitotta meg kapuit az Országos királyi Zeneakadémia, az első hazai felsőfokú zenei oktatási intézmény. |