1947-ben a bécsi Staatsoperban vezényelt, fellépett
a Salzburgi Ünnepi Játékokon, s ez indította el fényes nemzetközi karrierjét.
|
"...1947 tavaszán a bécsi zenei
napokra kaptam meghívást, ahol fővárosi zenekarunkkal
léptem fel és Bartók hegedűversenyével,
valamint Dvorak Az új világból című
V. (valójában IX.) szimfóniájával adtam
műsort.
Két nap múlva ajánlották fel a Salzburgi Ünnepi Játékok asszisztensi munkakörét Otto Klemperer mellett. A nagy eseményre a következő hónapban került sor. Alaposan átnéztem Gottfried von Einem Danton halála című alkotásának partitúráját, és gyorsan igent mondtam. Csupán azt kötöttem ki, hogy a hét előadás közül legalább egyet én vezényeljek." |
"E salzburgi nyári ünnepségeken ismertük meg Fricsay
Ferencet, azt a művészt, aki számunkra nagyon jelentős lehetett volna,
ha a halál nem ragadja el olyan korán. Gottfried von Einem Danton halála
című operáját tanította be, s eközben rendkívüli formálókészséggel, kifejezőképességgel
rendelkező, fanatikus muzsikusnak bizonyult, aki mindezen felül még kitűnően
tudott próbát vezetni is. Ezzel a Danton-nal nyitottuk meg egyébként
az Ünnepi Játékok keretében a mai zeneszerzők operaműveinek sorát."
(Ottó Strasser)
|
1948-tól 1952-ig a berlini Stadtische (Deutsche) Oper
és a RIAS Szimfonikus Zenekar (a későbbi Berlini Rádiózenekar) fő-zeneigazgatója
volt. 1954-55-ben a Houstoni Szimfonikusoat vezette, 1956 és 1958 között
a müncheni Staatsoperben dolgozott. 1960-tól haláláig ismét a berlini
Rádiózenekarnál működött. Fellépett a salzburgi, luzerni, edinburgh-i
fesztiválokon, világszerte ünnepelt vendégkarmester volt.
|
"1961-ben felújítottuk ismeretségünket Fricsay Ferenccel. Közvetlenül a háború befejezése után vele tanultuk be Einem Danton halála című operáját, majd később egyik hangversenyünknek is ő volt a dirigense. A közben eltelt évtizedben Fricsay jelentős mértékben megváltozott. Valósággal hősiesen viselt el egy rendkívül fájdalmas májbetegséget. Ezalatt mind művészi fejlődése, mind egészségügyi állapota - sokáig élet és halál között lebegett - hallatlanul komoly, elmélyedő muzsikussá érlelte." (Ottó Strasser) |
Utolsó évtizedében gyakran szakította meg munkáját a betegség. Korán
elvetette a pálca használatát, előadása azonban rendkívül világos és
precíz volt. Dinamikus karmesteri stílusa a jól ismert klasszikus művek
eleveségét hangsúlyozta. Kora zenei áramlatainak is ragyogó tolmácsolója
volt. A Deutsche Gramophonnál készített kiváló hanglemezeinek tanúsága
szerint is méltán sorolják a század legnagyobb karmesterei közé. |
"Én büszke vagyok arra, hogy Magyarországon, egy kis, de áldott
országban születtem, nőttem fel, tanultam és készültem fel arra, hogy
elérhettem, amit elértem. [...] Ne gondolja, hogy aki külföldre ment,
az rögtön elfelejti otthonát. (Fricsay Ferenc levele, 1962) |
1963-ban hunyt el Bázelban. A halálát követő évben Friedrich Herzfeld szerkesztésében jelent meg egy emlékkönyv Nyugat-Berlinben, melyben Kodály Zoltán is nagy elismeréssel adózott az elhunyt karmesternek. |