Gyulai Pál élete

Gyulai Pál költő, irodalomtörténész, kritikus. 1826. jan. 25-én született Kolozsvárott. Apja Gyulay Antal, nemesi származású elszegényedett család sarja, kincstári számtiszt. Anyja Gyulayné Hajós Sára. 1845-1848-ig teológiát hallgat a kolozsvári ref. kollégiumban, közben gróf Bethlen János fiainak nevelője.
1848-ban az Erdélyi Híradó szerkesztőségének tagja, a kolozsvári forradalmi ifjúság egyik vezetője. A szabadságharc után több versben gyászolta a nemzet bukását, tiltakozott az önkény és elnyomás ellen. 1848-1853-ig gróf Teleki Domokos titkára (Pesten illetve Gernyeszegen). Erre az időre tehető kritikusi bemutatkozása is, s ebben Szilágyi Sándor vállalatainak – Magyar Emléklapok, Magyar Írók Füzetei, Pesti Röpívek – sorsdöntő szerepe van. Az első kettőnek csak háttérből súgó “ítésze”, a harmadiknak már házikritikusa.
1853-ban a fővárosban telepedett le és Pákh Alberttel együtt szerkeszti a Szépirodalmi Lapokat. Közben 1855 és 1856 között tanítványával, az ifjú Nádasdi Tamás gróffal Berlinben, Párizsban, Münchenben egyetemi előadásokat hallgatnak. 1858-ban a kolozsvári ev. ref. főiskola tanárául választotta és szülővárosába költözött, de már 1862-ben, mint Arany János Szépirodalmi Figyelőjének segédszerkesztője újra visszatér Budapestre, és egész erejével az irodalomnak él. Az Akadémia még 1858-ban, a Kisfaludy-társaság 1860-ban választotta tagjai közé.
1858-ban feleségül veszi Szendrey Máriát, Petőfiné húgát. Hogy Gyulai mikor látta először Szendrey Máriát, arról nincs pontos adat. (Talán Szendrey Júliánál találkoztak, amikor Gyulai Petőfi műveinek kiadására készült.) Szerelméről az első költői nyilatkozatok közé tartozott az a két versszak , melyek Gyulainak 1853. évi Viszontlátás című költeményéből Mi hűn szeretsz címmel a Nővilágnak 1857. július 5-i számába, majd Gyulai költeményeinek gyűjteményes kiadásába a Marinak szóló dalsorba kerültek.
Tudományos munkássága a hatvanas években rendkívül sokoldalú. Arany Koszorújának segédje, tanít a ref. gimnáziumban, 1864-től pedig a színészképző tanodában. Különös szorgalommal dolgozik a Kisfaludy-társaságban, s Csengery távollétében a Budapesti Szemle körül. Aztán bemutatkozik mint szöveggondozó és albumszerkesztő: Részvét könyve (1863), Petőfi Sándor vegyes művei.
Gyulai a politikai életben is aktív. A Deák-párt félhivatalos lapjának, a Budapesti Közlönynek 1865-ben munkatársa, majd 1867-ben a Pesti Napló szerkesztőbizottságának a tagja. A balközéppel itt, a Napló hasábjain kezd elszánt polémiát. Kolozsvárott ekkor jelölik országgyűlési képviselőnek, a választáson azonban megbukik. Magánéletében sorozatos tragédiák érik: meghal Sándor öccse (1864), hitvesét a kolera viszi sírba (1866). Temet 1867-ben, 69-ben, majd 70-ben is: előbb barátját, Pákhot, aztán a gondjaira maradt Szendrey Júliát, végül Petőfi Zoltánt.
Népköltésgyűjtő felkészültségét kolozsvári tanári éveiben (1858-1862) szerzi meg, tudását azonban, mint a Kisfaludy-társaság Magyar Népköltési Gyűjteményének szerkesztője, csak a hatvanas évek végétől kamatoztatja. A Gyűjtemény első kötetét – Elegyes Gyűjtések Magyarország és Erdély különböző részeiről – Arany Lászlóval együtt, 1872-ben ily előzmények után jelenteti meg. Karácsonyi mysteriumok és vízkereszti játékok című kitűnő dolgozatát ennek előszavául írja.
1875-1902-ig a Pesti egyetem irodalomtörténeti tanszékén tart előadásokat. Egyetemi előadásai szolgálnak tudományos tevékenysége záradékául. Érdeklődése homlokterébe, elődjével, Toldyval szemben, nem a régebbi korok irodalmát helyezi, hanem az irodalmi újjászületés időszakát (1772-től), s még inkább Petőfi és Arany korát mutatja be. Forráskészlete nem nagy. Mások anyagával, főképp Toldyéval dolgozik, ezt rendszerezi újjá. Előadásainak szövege csak mások lejegyzésében ismeretes.
Tevékenységét a hetvenes évektől a túlméretezett személyi hatalom jellemzi. 1870: az Akadémia I. Osztályának titkára, 1873: a Kisfaludy-társaság másodelnöke, a Budapesti Szemle szerkesztője, 1874: a Franklin Társulat igazgatótanácsi tagja, az Olcsó Könyvtár sorozat szerkesztője, 1876: a főrendiháznak ünnepélyesen delegált tagja, 1879: a Kisfaludy-társaság elnöke. Támadások kereszttüzébe kerül. Bűnéül leginkább azt róják fel, hogy az új törekvéseket, a fiatal tehetségeket mindenütt mellőzi. Utolsó éveit már leginkább villájában, Leányfalun tölti. Az élet ritmusából kiszakad, hallja, hogy van valami Nyugat című folyóirat, de nem olvassa.
1909. november 9-én hal meg.
A dualizmus korának egyik legjellegzetesebb karrierje Gyulai Pálé, akinek nemcsak az irodalmi életben volt elképesztően nagy hatalma, hanem bizonyos fokig a politikai arénában is jelentős küzdőfélnek számított. Emberi egyéniségéről a kortársak csak végletes jellemzéseket hagytak ránk: vagy csökönyös, értetlen konzervatívnak, gonosznak, irigynek, igazságtalannak, vagy pedig angyalian jónak, nemesnek, és bizonyos emelkedett eszmék lovagjának látták. Ő maga zárkózott ember volt: sem versei, novellái, sem kritikái nem tárják fel előttünk azt az egységes személyiséget, amely műveiben és egész életműve mögött munkált. Hatása irodalmunk áramlataiban azonban máig érezhetők: írásain nevelkedett a Nyugat-nemzedék egyik legélesebb szemű, legfinomabb fülű irodalomértője, Hatvany Lajos, és a Nyugat vezető kritikusa, Schöpflin Aladár, sőt még Osvát Ernő is – a hagyományőrző konzervativizmus legjobb képviselői (Beöthy, Riedl, Négyesy és Horváth János) egytől-egyig tanítványai voltak.

 

Gyulai Pál munkássága

 

Költészete

Verseinek első gyűjteményét 1870-ben jelenteti meg. E könyvecske, ifjúkori zsengéit mellőzve, összes verseinek csak felét teszi ugyan, de költészetének egészére jellemző. Költészete, pályaútjához hasonlóan, három szakaszra tagolható. Az első ifjúságáé, 1849, Világosig. A második szakasz az önkényuralom s a kiegyezés időkörét öleli fel. A harmadik 1870-től, Költeményeinek megjelenésétől haláláig ível.
Korai költészete kiváltképp Vörösmartyt és Petőfit visszhangozza. Előbbitől a hazafias, ódai árnyalású hangvételt igyekszik eltanulni, utóbbitól a dalformák egyszerűségét, a rímek és ütemezés szokásosnál szabadabb értelmezését lesi el. Petőfi hatása mutatkozik abban is, hogy népdalok, népmesék műköltői átírásával foglalkozik. Az első mese, melyet Gyulai népmeséből alkotott, A tyúk és a farkasverem című állat- és gyermekmese volt, mely a Szépirodalmi Figyelőnek 1861. aug. 8-i számában jelent meg.
Jobb versei költői fejlődésének második szakaszában keletkeznek. Az önkényuralom első éveiben a nemzet mélabújának és tehetetlensége gyötrelmeinek hűséges tolmácsa. Aztán érzelmeit a csendes merengésbe, a rezignációba menekíti (Honfibú).
A harmadik periódusban mondandóin mindinkább a merengés, a múltba nézés lesz úrrá, még politikai verseiben is. Ekkori versei többnyire társtalanságát panaszolják, elveihez és önmagához hű erkölcsi tartását példázzák (Enyhület).

“Én már tisztába jöttem magammal. Az élettől nem sokat várok. Jólét, boldog családi élet számkivetvék ábrádaimból. Nem vagyok életunt s nem dicsekedhetem nagy csalódás ütötte sebekkel, mert félve reméltem mindig s szerelemről, bár csaknem vallásos kegyelettel fogadtam, soha sem hittem, hogy boldogítson. De gyermekségem első benyomásai, rideg ifjúságom, azon kevés tapasztalat, mit az életben tettem, saját természetem vizsgálata elhitették velem, hogy mindezeket bírva, nem lehetek boldog, ha a költészetnek nem élhetek. Ezért fő célom, a többi másodrendű dolog, melyeket nem vethetek meg, de értök küzdeni nincs erőm.”

Gyulai Pál levele Pákh Alberthez 1851. Szept. 28.

 

Emlékbeszédei

Emlékbeszédei kétfélék: egyrészt személyekkel, másrészt nagyfontosságú elméleti kérdéssel foglalkozók. Beszédeinek mindkét típusa becses, irodalomtörténeti jelentőségük azonban főként az elsőnek van. Ezekben portré- és pályaképminiatűröket rajzol ( pl. Eötvös Józsefrõl, Báró Kemény Zsigmondról, Toldy Ferencrõl, Kriza Jánosról), az emlékbeszédek őelőtte két legfontosabb elemét, a pátoszt és a retorikus pózt egyszer s mindenkorra száműzve. Bár mindegyikben kor- és pályatársairól beszél, akiknek életútja már java egészében a szeme előtt pergett le, hőseit elfogultság nélkül, tárgyilagosan mutatja be. Emlékbeszédeinek legfőbb jellemzője a gondolati igényesség, nyelvi bájuk soha nem öncélú. Egyazon koncepció szülöttei: kellő sorrendbe rakva a 19. század magyar irodalmának csaknem vázlatát adják.

 

Monográfiái

Dráma- és irodalomtörténészként Katona József és Bánk bánja című munkájával mutatkozik be (Budapesti Szemle, 1860. - kiegészítve önállóan 1882.). Műve első változatában is rendkívül becses: egyfelől a Katona-irodalmat alapozza meg, másrészt európai színvonalú író-monográfiáink sorában a legelső. Irodalomtudósi erőfeszítései a hatvanas években még magasabb szinten ismétli meg. Előbb Vörösmarty minden munkáinak tizenkét kötetes kiadásában (1863-64), majd egy kiváló monográfiában, mely tudományos pályafutásának csúcsaként ismeretes (Vörösmarty élete, 1866.). Monográfiája létrejöttében filológiai tapasztalatainak oroszlánrésze van. Eleinte mindössze egy, az olvasó felvilágosítását célzó előszót készül írni, anyaga azonban úrrá lesz rajta: mondanivalója önálló kiadvánnyá kerekedik. Érdeklődése homlokterébe Vörösmarty emberi, írói egyéniségét helyezi. Megállapításait az újabb kutatások csak árnyalni tudják.

 

Szépprózája

1857-ben lát napvilágot az Egy régi udvarház utolsó gazdája című kisregénye. Sikere országra szóló. Irodalmunkban – a Beszterce ostroma őseként – ez mutatja be először az enervált nemesség haláltusáját. Hőse, Radnóthy Elek a ’48 előtti liberalizmus képviselője. Radnóthy – akár a nemesek nagy többsége Világos után – idegenül csöppen az önkényuralom időszakába, melyben élhetne, de nem tud. Gyulai legfőbb művészi érdeme, hogy a jellemábrázolás így kínálkozó lehetőségeit finom mértéktartással, kiválóan aknázza ki. Gyulai e kisregényével a klasszikus magyar széppróza élvonalában áll.
Gyulai írói termésének más darabjai kevésbé jelentősek. A romantikus történet-típusoktól idegenkedik, általában nem olyan cselekményeket rajzol, amelyek több figura összetalálkozásából keletkeznek. Egy-egy személy jellemrajzát adja, mellékalakjainak funkciója minimális. Lélektani feszültsége, kortársaihoz képest, Keményé és Aranyé után következik
.

 

Kritikák, tanulmányok

Kritikái az ötvenes évek elejétől jelennek meg különböző irodalmi lapokban (Szépirodalmi Szemle, Pesti Röpívek). Kritikusi hivatástudatát és becsvágyát azonban az apróbb cikkek nem elégítik ki, ezért nagyobb vállalkozásba kezd. A mű címe: Petőfi Sándor és lyrai költészetünk. Ebben Petőfi életének 1847-ig terjedő nagyobbik részét rajzolja meg pályakép formájában, s ennek járulékául a népies-nemzeti irány rövid, kiváló fejlődésrajzát adja. A tanulmány 1853 novemberében készült el s Toldy Ferenc folyóiratában, az Új Magyar Múzeumban jelent meg 1854-ben. Következő, jelentősebb kritikái Kemény regényeivel foglalkoznak: Kemény Zsigmond regényei és beszélyei, Vélemény Kemény Zsigmondról, mint regény és beszélyíróról (1854.). Kemény regényíró művészete első alkalommal ezekben kap illő méltatást.

 

Szerkesztői, közreműködői munkássága

Gyulai, mint a kor kiemelkedő irodalomkutatója és irodalomtörténésze számos könyv összeállítását, megszerkesztését vállalta önként magára, illetve ilyen jellegű kiadványokhoz előszót, bevezetőt írt. Ízelítőül néhány ezek közül:
1863-64: kiadta Petőfi vegyes műveit,
1864-65: közzétette Vörösmarty műveit,
1874-: szerkesztette az Olcsó Könyvtárat,
1900: közrebocsátotta Arany László összes műveit,
1905: sajtó alá rendezte Kemény Zsigmond munkáit.