Gyulai Pál élete
Gyulai Pál költő, irodalomtörténész, kritikus. 1826. jan. 25-én
született Kolozsvárott. Apja Gyulay Antal, nemesi származású elszegényedett
család sarja, kincstári számtiszt. Anyja Gyulayné Hajós Sára. 1845-1848-ig
teológiát hallgat a kolozsvári ref. kollégiumban, közben gróf Bethlen
János fiainak nevelője.
1848-ban az Erdélyi Híradó szerkesztőségének tagja, a kolozsvári forradalmi
ifjúság egyik vezetője. A szabadságharc után több versben gyászolta
a nemzet bukását, tiltakozott az önkény és elnyomás ellen. 1848-1853-ig
gróf Teleki Domokos titkára (Pesten illetve Gernyeszegen). Erre az időre
tehető kritikusi bemutatkozása is, s ebben Szilágyi Sándor vállalatainak
– Magyar Emléklapok, Magyar Írók Füzetei, Pesti Röpívek – sorsdöntő
szerepe van. Az első kettőnek csak háttérből súgó “ítésze”, a harmadiknak
már házikritikusa.
1853-ban a fővárosban telepedett le és Pákh Alberttel együtt szerkeszti
a Szépirodalmi Lapokat. Közben 1855 és 1856 között tanítványával,
az ifjú Nádasdi Tamás gróffal Berlinben, Párizsban, Münchenben egyetemi
előadásokat hallgatnak. 1858-ban a kolozsvári ev. ref. főiskola tanárául
választotta és szülővárosába költözött, de már 1862-ben, mint Arany
János Szépirodalmi Figyelőjének segédszerkesztője újra visszatér
Budapestre, és egész erejével az irodalomnak él. Az Akadémia még 1858-ban,
a Kisfaludy-társaság 1860-ban választotta tagjai közé.
1858-ban feleségül veszi Szendrey Máriát, Petőfiné húgát. Hogy Gyulai
mikor látta először Szendrey Máriát, arról nincs pontos adat. (Talán
Szendrey Júliánál találkoztak, amikor Gyulai Petőfi műveinek kiadására
készült.) Szerelméről az első költői nyilatkozatok közé tartozott az
a két versszak , melyek Gyulainak 1853. évi Viszontlátás című
költeményéből Mi hűn szeretsz címmel a Nővilágnak 1857.
július 5-i számába, majd Gyulai költeményeinek gyűjteményes kiadásába
a Marinak szóló dalsorba kerültek.
Tudományos munkássága a hatvanas években rendkívül sokoldalú. Arany
Koszorújának segédje, tanít a ref. gimnáziumban, 1864-től pedig
a színészképző tanodában. Különös szorgalommal dolgozik a Kisfaludy-társaságban,
s Csengery távollétében a Budapesti Szemle körül. Aztán bemutatkozik
mint szöveggondozó és albumszerkesztő: Részvét könyve (1863),
Petőfi Sándor vegyes művei.
Gyulai a politikai életben is aktív. A Deák-párt félhivatalos lapjának,
a Budapesti Közlönynek 1865-ben munkatársa, majd 1867-ben a Pesti
Napló szerkesztőbizottságának a tagja. A balközéppel itt, a Napló
hasábjain kezd elszánt polémiát. Kolozsvárott ekkor jelölik országgyűlési
képviselőnek, a választáson azonban megbukik. Magánéletében sorozatos
tragédiák érik: meghal Sándor öccse (1864), hitvesét a kolera viszi
sírba (1866). Temet 1867-ben, 69-ben, majd 70-ben is: előbb barátját,
Pákhot, aztán a gondjaira maradt Szendrey Júliát, végül Petőfi Zoltánt.
Népköltésgyűjtő felkészültségét kolozsvári tanári éveiben (1858-1862)
szerzi meg, tudását azonban, mint a Kisfaludy-társaság Magyar
Népköltési Gyűjteményének szerkesztője, csak a hatvanas évek
végétől kamatoztatja. A Gyűjtemény első kötetét – Elegyes
Gyűjtések Magyarország és Erdély különböző részeiről – Arany Lászlóval
együtt, 1872-ben ily előzmények után jelenteti meg. Karácsonyi mysteriumok
és vízkereszti játékok című kitűnő dolgozatát ennek előszavául írja.
1875-1902-ig a Pesti egyetem irodalomtörténeti tanszékén tart előadásokat.
Egyetemi előadásai szolgálnak tudományos tevékenysége záradékául. Érdeklődése
homlokterébe, elődjével, Toldyval szemben, nem a régebbi korok irodalmát
helyezi, hanem az irodalmi újjászületés időszakát (1772-től), s még
inkább Petőfi és Arany korát mutatja be. Forráskészlete nem nagy. Mások
anyagával, főképp Toldyéval dolgozik, ezt rendszerezi újjá. Előadásainak
szövege csak mások lejegyzésében ismeretes.
Tevékenységét a hetvenes évektől a túlméretezett személyi hatalom jellemzi.
1870: az Akadémia I. Osztályának titkára, 1873: a Kisfaludy-társaság
másodelnöke, a Budapesti Szemle szerkesztője, 1874: a Franklin
Társulat igazgatótanácsi tagja, az Olcsó Könyvtár
sorozat szerkesztője, 1876: a főrendiháznak ünnepélyesen
delegált tagja, 1879: a Kisfaludy-társaság elnöke. Támadások kereszttüzébe
kerül. Bűnéül leginkább azt róják fel, hogy az új törekvéseket, a fiatal
tehetségeket mindenütt mellőzi. Utolsó éveit már leginkább villájában,
Leányfalun tölti. Az élet ritmusából kiszakad, hallja, hogy van valami
Nyugat című folyóirat, de nem olvassa.
1909. november 9-én hal meg.
A dualizmus korának egyik legjellegzetesebb karrierje Gyulai
Pálé, akinek nemcsak az irodalmi életben volt elképesztően nagy
hatalma, hanem bizonyos fokig a politikai arénában is jelentős küzdőfélnek
számított. Emberi egyéniségéről a kortársak csak végletes jellemzéseket
hagytak ránk: vagy csökönyös, értetlen konzervatívnak, gonosznak, irigynek,
igazságtalannak, vagy pedig angyalian jónak, nemesnek, és bizonyos emelkedett
eszmék lovagjának látták. Ő maga zárkózott ember volt: sem versei, novellái,
sem kritikái nem tárják fel előttünk azt az egységes személyiséget,
amely műveiben és egész életműve mögött munkált. Hatása irodalmunk áramlataiban
azonban máig érezhetők: írásain nevelkedett a Nyugat-nemzedék egyik
legélesebb szemű, legfinomabb fülű irodalomértője, Hatvany Lajos, és
a Nyugat vezető kritikusa, Schöpflin Aladár, sőt még Osvát Ernő
is – a hagyományőrző konzervativizmus legjobb képviselői (Beöthy, Riedl,
Négyesy és Horváth János) egytől-egyig tanítványai voltak.
Gyulai Pál munkássága
Költészete
Verseinek első gyűjteményét 1870-ben jelenteti meg. E könyvecske,
ifjúkori zsengéit mellőzve, összes verseinek csak felét teszi ugyan,
de költészetének egészére jellemző. Költészete, pályaútjához hasonlóan,
három szakaszra tagolható. Az első ifjúságáé, 1849, Világosig. A második
szakasz az önkényuralom s a kiegyezés időkörét öleli fel. A harmadik
1870-től, Költeményeinek megjelenésétől
haláláig ível.
Korai költészete kiváltképp Vörösmartyt és Petőfit visszhangozza. Előbbitől
a hazafias, ódai árnyalású hangvételt igyekszik eltanulni, utóbbitól
a dalformák egyszerűségét, a rímek és ütemezés szokásosnál szabadabb
értelmezését lesi el. Petőfi hatása mutatkozik abban is, hogy népdalok,
népmesék műköltői átírásával foglalkozik. Az első mese, melyet Gyulai
népmeséből alkotott, A tyúk és a farkasverem című állat- és gyermekmese
volt, mely a Szépirodalmi Figyelőnek 1861. aug. 8-i számában
jelent meg.
Jobb versei költői fejlődésének második szakaszában keletkeznek. Az
önkényuralom első éveiben a nemzet mélabújának és tehetetlensége gyötrelmeinek
hűséges tolmácsa. Aztán érzelmeit a csendes merengésbe, a rezignációba
menekíti (Honfibú).
A harmadik periódusban mondandóin mindinkább a merengés, a múltba nézés
lesz úrrá, még politikai verseiben is. Ekkori versei többnyire társtalanságát
panaszolják, elveihez és önmagához hű erkölcsi tartását példázzák (Enyhület).
“Én már tisztába jöttem magammal. Az élettől nem sokat várok.
Jólét, boldog családi élet számkivetvék ábrádaimból. Nem vagyok életunt
s nem dicsekedhetem nagy csalódás ütötte sebekkel, mert félve reméltem
mindig s szerelemről, bár csaknem vallásos kegyelettel fogadtam, soha
sem hittem, hogy boldogítson. De gyermekségem első benyomásai, rideg
ifjúságom, azon kevés tapasztalat, mit az életben tettem, saját természetem
vizsgálata elhitették velem, hogy mindezeket bírva, nem lehetek boldog,
ha a költészetnek nem élhetek. Ezért fő célom, a többi másodrendű dolog,
melyeket nem vethetek meg, de értök küzdeni nincs erőm.”
Gyulai Pál levele Pákh Alberthez 1851. Szept. 28.
Emlékbeszédei
Emlékbeszédei kétfélék: egyrészt személyekkel, másrészt nagyfontosságú
elméleti kérdéssel foglalkozók. Beszédeinek mindkét típusa becses, irodalomtörténeti
jelentőségük azonban főként az elsőnek van. Ezekben portré- és pályaképminiatűröket
rajzol ( pl. Eötvös Józsefrõl,
Báró Kemény Zsigmondról,
Toldy Ferencrõl, Kriza
Jánosról), az emlékbeszédek őelőtte két legfontosabb
elemét, a pátoszt és a retorikus pózt egyszer s mindenkorra száműzve.
Bár mindegyikben kor- és pályatársairól beszél, akiknek életútja már
java egészében a szeme előtt pergett le, hőseit elfogultság nélkül,
tárgyilagosan mutatja be. Emlékbeszédeinek legfőbb jellemzője a gondolati
igényesség, nyelvi bájuk soha nem öncélú. Egyazon koncepció szülöttei:
kellő sorrendbe rakva a 19. század magyar irodalmának csaknem vázlatát
adják.
Monográfiái
Dráma- és irodalomtörténészként Katona József és Bánk bánja
című munkájával mutatkozik be (Budapesti Szemle, 1860. - kiegészítve
önállóan 1882.). Műve első változatában is rendkívül becses: egyfelől
a Katona-irodalmat alapozza meg, másrészt európai színvonalú író-monográfiáink
sorában a legelső. Irodalomtudósi erőfeszítései a hatvanas években még
magasabb szinten ismétli meg. Előbb Vörösmarty
minden munkáinak tizenkét kötetes kiadásában (1863-64), majd
egy kiváló monográfiában, mely tudományos pályafutásának csúcsaként
ismeretes (Vörösmarty élete, 1866.). Monográfiája létrejöttében
filológiai tapasztalatainak oroszlánrésze van. Eleinte mindössze egy,
az olvasó felvilágosítását célzó előszót készül írni, anyaga azonban
úrrá lesz rajta: mondanivalója önálló kiadvánnyá kerekedik. Érdeklődése
homlokterébe Vörösmarty emberi, írói egyéniségét helyezi. Megállapításait
az újabb kutatások csak árnyalni tudják.
Szépprózája
1857-ben lát napvilágot az Egy régi udvarház
utolsó gazdája című kisregénye. Sikere országra szóló. Irodalmunkban
– a Beszterce ostroma őseként – ez mutatja be először az enervált nemesség
haláltusáját. Hőse, Radnóthy Elek a ’48 előtti liberalizmus képviselője.
Radnóthy – akár a nemesek nagy többsége Világos után – idegenül csöppen
az önkényuralom időszakába, melyben élhetne, de nem tud. Gyulai legfőbb
művészi érdeme, hogy a jellemábrázolás így kínálkozó lehetőségeit finom
mértéktartással, kiválóan aknázza ki. Gyulai e kisregényével a klasszikus
magyar széppróza élvonalában áll.
Gyulai írói termésének más darabjai kevésbé jelentősek. A romantikus
történet-típusoktól idegenkedik, általában nem olyan cselekményeket
rajzol, amelyek több figura összetalálkozásából keletkeznek. Egy-egy
személy jellemrajzát adja, mellékalakjainak funkciója minimális. Lélektani
feszültsége, kortársaihoz képest, Keményé és Aranyé után következik.
Kritikák, tanulmányok
Kritikái az ötvenes évek elejétől jelennek meg különböző irodalmi
lapokban (Szépirodalmi Szemle, Pesti Röpívek). Kritikusi hivatástudatát
és becsvágyát azonban az apróbb cikkek nem elégítik ki, ezért nagyobb
vállalkozásba kezd. A mű címe: Petőfi Sándor és lyrai költészetünk.
Ebben Petőfi életének 1847-ig terjedő nagyobbik részét rajzolja meg
pályakép formájában, s ennek járulékául a népies-nemzeti irány rövid,
kiváló fejlődésrajzát adja. A tanulmány 1853 novemberében készült el
s Toldy Ferenc folyóiratában, az Új Magyar Múzeumban jelent meg
1854-ben. Következő, jelentősebb kritikái Kemény regényeivel foglalkoznak:
Kemény Zsigmond regényei és beszélyei, Vélemény Kemény Zsigmondról,
mint regény és beszélyíróról (1854.). Kemény regényíró művészete
első alkalommal ezekben kap illő méltatást.
Szerkesztői, közreműködői munkássága
Gyulai, mint a kor kiemelkedő irodalomkutatója és irodalomtörténésze
számos könyv összeállítását, megszerkesztését vállalta önként magára,
illetve ilyen jellegű kiadványokhoz előszót, bevezetőt írt. Ízelítőül
néhány ezek közül:
1863-64: kiadta Petőfi vegyes műveit,
1864-65: közzétette Vörösmarty műveit,
1874-: szerkesztette az Olcsó Könyvtárat,
1900: közrebocsátotta Arany László összes műveit,
1905: sajtó alá rendezte Kemény Zsigmond munkáit.
|