A reformkorban a nemzeti művelődés ügyéért nemcsak a hazafias érzelmű polgárság tevékenykedett - a cél érdekében különféle egyesületeket létrehozva, az anyanyelv művelése az iskolák falain belül is lelkes pártolókra talált. Az önképző-irodalmi társaságok az általános műveltség mélyítése mellett a szónoklás művészetének fejlesztésére és gyakorlására is szolgáltak. Időnként nyilvános üléseket is tartottak, ahol irodalmi felolvasásokkal, irodalmi, verstani kérdések megvitatásával adtak számot tudásukról. A szegedi piaristáknál ez korábban is szokásos volt, de a diákok szereplése kizárólag latin nyelven történt. 1840. május 7-én alakult meg a szegedi piarista gimnáziumban Horváth Cyrill kegyesrendi tanár vezetésével az irodalmi önképzőkör [A' szegedi Bölcselkedők Olvasó Társasága]. A gimnázium két felső osztályából társult tanulók részben saját költeményeket írtak és a klasszikus latin szerzők, valamint a magyar irodalom legkiemelkedőbb műveinek témáját dolgozták fel a saját tehetségük szerint, részben idegen (latin, német) nyelvből fordítottak - és olvastak fel heti gyűléseiken. Tanáruk, Horváth Cyrill a magyar irodalomról, írókról, költőkrol tartott előadásokat a kör tagjainak. Félévente rendeztek nyilvános gyűlést, ilyenkor bemutatták a szorgalmas önképzés eredményeit. 1841 őszén a gimnázium azt jelentette a Helytartótanácsnak, hogy: 'Mintegy 60 ifjúból álló irodalmi társaság áll fönn intézetünkben, amely a Társaságnak Horváth Cyrilltől és a Főtisztelendő tanároktól ajándékozott könyvtárból könyveket vett ki olvasás végett, azokból kivonatokat készít és miután a dolgozatokat kijavították, azokat erre a célra készített könyvbe megörökítés végett beírja.' Az első évben az önképzőkör legszorgalmasabb tagjai Kleé Károly, Mészáros Lajos, Adler Rudolf, Kubovits Ferenc, Posegovits Antal voltak. Tőlük található a legtöbb írás a kéziratos évkönyvben. A társaság könyvtárosa, majd termékeny tollú tagja volt Schlauch Lőrinc, a későbbi nagyváradi püspök és bíboros. A tanulók neve ugyancsak idegen hangzású, mégis: a magyar nyelv művelését vállalták lelkesen. A magyar múlt, a történelem a tárgya a legtöbb írásnak, Szeged csak áttételesen ihlette meg az ifjakat. Olvasható egy vers a 'Boszorkány sziget' címmel Zombory Józseftől, de a fiatal szerző nem a Tisza partján tett, romantikus barangolásról ír, hanem Kálmán király alakját idézi meg. Mészáros Péter 'Levél Szegedről' címmel írt versében így mutatja be barátjának a várost: "Hol Maros ömledező hullámit a' szőke Tiszával Az iskola néhai, nagynevű tanárát, Dugonics Andrást Adler Rudolf idézi meg Horváth Cyrillt köszöntő versében: "Hiába küzdtél, nagy Dugonits! Szavad A Társaság buzgó munkálkodásának mindennapjait is lefesti néhány versszakkal alább: "Már nem kényelve töltjük idő korunk; Ennek a nyelvművelő munkának első évi zsengéit tartalmazza a kéziratos kötet. Szőkefalvi-Nagy Erzsébet |