Günter Grass: Az én évszázadom
Kertész
Imre író 2002-es nemzetközi elismerése ismét felhívta a figyelmet a Nobel-díjas
írókra, így Günter Grassra is. Abban a szerencsés helyzetben van a szegedi
Somogyi-könyvtár, hogy egy-egy művét nem sokkal németországi megjelenés
után már a könyvtár polcáról is leemelheti az olvasó. Maradjunk most a „nagyapánál”, akiről így ír Jávor Ottó: Günter Grass „mûvészetének alapja a humanizmus, …pengehidegen vágó szava nyomán is kibuggyan a líra.” |
Hosszú
út vezet idáig. Grass 1927-ben Gdanskban született, lengyel-német szülők
gyermeke. Az ő generációjához tartozó fiúkra azt szabták ki, hogy tízévesen
a nácik gyermekszervezetének, tizennégy évesen a Hitlerjugendnek legyen
a tagja. Három év múlva, 1944-ben a légelhárítókhoz, majd a harckocsizókhoz
került. A háború végén kilenc hónapot töltött amerikai fogságban, 1946-ban,
amikor szabadult, egy új világba csöppent azzal a szilárd elhatározással,
hogy művész lesz. Választásunk
azért esett Az én évszázadom című művére, mert szeretjük a történések
szubjektív megítélését, annál inkább, mert itt a történelem szépirodalommá
válásának lehetünk tanúi. Az én évszázadomban szuggesztív, szubjektív,
megmagyarázatlanul hagyott példázatokon keresztül ad látleletet a múlt
századról, emberi sorsok, szerepek, beszédhelyzetek és dialektusok formájába
sűrített kis történetekkel. Minden évre egy történet – egyes szám első
személyű elbeszélővel, aki nem mindig azonos a szerzővel, de akit Grass
emel ki egy néma forgatagból, hogy megszólaltassa, aztán leléptesse a
színről, miután az hangjával hozzáadta a megfelelő formájú és színű elemet
a nagy mozaikhoz. Allegorikussá váló egyes figurák a 20. század egy-egy
évét jelképezik. Képeskönyvével különös múltidézésre tesz kísérletet Grass. Egyik kritikusa szerint kemény iróniájú, intelligens, forrongó, reménykedő fajta, szarkasztikus, újító kedvű író. Grass megszólaltat a század elejéről egy szocdem munkást, egy bolti eladólányt a tízes évek valamelyikéből a világ állapotáról kérdezve, egy fociszurkolót az 1954-es világbajnokságról, aki még az Aranycsapat néhány tagjára kitér. Híres írók (Ernst Jünger és Remarque) a háborúról beszélgetnek, míg egy nyugdíjas a tévésorozatok (Dallas, Klinika) által fémjelzett korszakról. A beszélők nemcsak azt az évet jellemzik, amelyről szólniuk adatott. Előre is, hátra is tekintenek, legfőként azonban önmagukat adják, képeik teljessége pedig azt az „emberanyagot” lépteti színre, amely maga is meghatározója, jelképe és tünete száz év történelmének. Megszólal maga az író is, de ő sem kap több „hozzászólási időt” mint szereplői. Vajon mit keres ő Kalkuttában 1987-ben? Folyton idegen ruhába bújik váltogatva nemét és származását, műveltségét és beszédmodorát. Az írónak tetszik ez a „hangutánzás”, mellyel minden egyes figurájának személyes kifejezésmódot keres. Günter Grass természetesen a német 20. századot érzékelteti, eleveníti fel, ám ehhez a fényképsorozathoz – mind történelmileg, mind kulturálisan – jócskán köze van a többi európai népnek is. A német történelem villanásai mellett egész 20. századi európaiságunk kiolvasható a sorokból. Nagy előnye a könyvnek, hogy bármelyik évnél felüthető, természetesen mindenki annál az évnél kezdheti, amelyik év számára a legemlékezetesebb volt az immáron múlt századból. „Gyűlölt
és irigyelt szerző egyszerre” írják róla, ez találóan fejezi ki szinte
valamennyi művének megítélését. Egy biztos, nem maradunk közömbösek sem
a szerző, sem Az én évszázadom című könyve iránt, ha fellapozzuk. Hogy erről meggyőződhessenek, csak le kell venniük a kötetet a Somogyi-könyvtár polcairól, ahol Günter Grass művei mind magyarul mind németül megtalálhatók. Bozsó Katalin |