Günter Grass: Az én évszázadom


 

     Kertész Imre író 2002-es nemzetközi elismerése ismét felhívta a figyelmet a Nobel-díjas írókra, így Günter Grassra is. Abban a szerencsés helyzetben van a szegedi Somogyi-könyvtár, hogy egy-egy művét nem sokkal németországi megjelenés után már a könyvtár polcáról is leemelheti az olvasó.
     1999 nyarán készült el Grass Az én évszázadom (Mein Jahrhundert) című könyve, ősszel pedig Nobel-díjjal jutalmazták írói munkásságát. Az 1999-es Frankfurti Könyvvásár alkalmából az elsőkötetes fiatal írókat Günter Grass unokáinak nevezték az újságírók.

     Maradjunk most a „nagyapánál”, akiről így ír Jávor Ottó: Günter Grass „mûvészetének alapja a humanizmus, …pengehidegen vágó szava nyomán is kibuggyan a líra.”

     Hosszú út vezet idáig. Grass 1927-ben Gdanskban született, lengyel-német szülők gyermeke. Az ő generációjához tartozó fiúkra azt szabták ki, hogy tízévesen a nácik gyermekszervezetének, tizennégy évesen a Hitlerjugendnek legyen a tagja. Három év múlva, 1944-ben a légelhárítókhoz, majd a harckocsizókhoz került. A háború végén kilenc hónapot töltött amerikai fogságban, 1946-ban, amikor szabadult, egy új világba csöppent azzal a szilárd elhatározással, hogy művész lesz.
1948-ban Düsseldorfban a Képzőművészeti Akadémián kezd tanulni, 1953 már Berlinben találja, itt folytatja képzőművészeti tanulmányait. Berlinben kőfaragó, de verseket kezd írni, a háború utáni német irodalom megújítóit összefogó Gruppe 47 tagja lesz, ennek a csoportnak Heinrich Böll és Martin Walser is tagja. 1956-ban megjelent első verseskötete, rá egy évre bemutatták első színdarabját. Verset ír, rajzol, regényt ír, novellát, ahogyan ő fogalmaz saját magáról : „Megőriztem az érdeklődésemet, a tudásszomjamat és a tanulásvágyamat. Mindent, amit tudok, amire a magam ízlése szerinti élethez szükségem van, egyedül szedtem össze magamnak”. 1956-1960 között Párizsban, azóta Berlinben él. Az igazi világsiker sem várat magára, 1959-ben a Bádogdob című regénye világhírű íróvá teszi. Grass egyszer azt nyilatkozta : „az az író, aki nem óhajt a szó művésze lenni, a saját művei iránt bizalmatlan”.

     Választásunk azért esett Az én évszázadom című művére, mert szeretjük a történések szubjektív megítélését, annál inkább, mert itt a történelem szépirodalommá válásának lehetünk tanúi. Az én évszázadomban szuggesztív, szubjektív, megmagyarázatlanul hagyott példázatokon keresztül ad látleletet a múlt századról, emberi sorsok, szerepek, beszédhelyzetek és dialektusok formájába sűrített kis történetekkel. Minden évre egy történet – egyes szám első személyű elbeszélővel, aki nem mindig azonos a szerzővel, de akit Grass emel ki egy néma forgatagból, hogy megszólaltassa, aztán leléptesse a színről, miután az hangjával hozzáadta a megfelelő formájú és színű elemet a nagy mozaikhoz. Allegorikussá váló egyes figurák a 20. század egy-egy évét jelképezik.
Az emberek élik az életüket, miközben a történelem zajlik. A kérdés az, vajon mennyiben és hogyan zajlik éppen ezen vagy azon az életen keresztül az, amit azután történelemnek nevezünk.

     Képeskönyvével különös múltidézésre tesz kísérletet Grass. Egyik kritikusa szerint kemény iróniájú, intelligens, forrongó, reménykedő fajta, szarkasztikus, újító kedvű író. Grass megszólaltat a század elejéről egy szocdem munkást, egy bolti eladólányt a tízes évek valamelyikéből a világ állapotáról kérdezve, egy fociszurkolót az 1954-es világbajnokságról, aki még az Aranycsapat néhány tagjára kitér. Híres írók (Ernst Jünger és Remarque) a háborúról beszélgetnek, míg egy nyugdíjas a tévésorozatok (Dallas, Klinika) által fémjelzett korszakról. A beszélők nemcsak azt az évet jellemzik, amelyről szólniuk adatott. Előre is, hátra is tekintenek, legfőként azonban önmagukat adják, képeik teljessége pedig azt az „emberanyagot” lépteti színre, amely maga is meghatározója, jelképe és tünete száz év történelmének. Megszólal maga az író is, de ő sem kap több „hozzászólási időt” mint szereplői. Vajon mit keres ő Kalkuttában 1987-ben? Folyton idegen ruhába bújik váltogatva nemét és származását, műveltségét és beszédmodorát. Az írónak tetszik ez a „hangutánzás”, mellyel minden egyes figurájának személyes kifejezésmódot keres.

     Günter Grass természetesen a német 20. századot érzékelteti, eleveníti fel, ám ehhez a fényképsorozathoz – mind történelmileg, mind kulturálisan – jócskán köze van a többi európai népnek is. A német történelem villanásai mellett egész 20. századi európaiságunk kiolvasható a sorokból. Nagy előnye a könyvnek, hogy bármelyik évnél felüthető, természetesen mindenki annál az évnél kezdheti, amelyik év számára a legemlékezetesebb volt az immáron múlt századból.

    „Gyűlölt és irigyelt szerző egyszerre” írják róla, ez találóan fejezi ki szinte valamennyi művének megítélését. Egy biztos, nem maradunk közömbösek sem a szerző, sem Az én évszázadom című könyve iránt, ha fellapozzuk.
Reich-Ranicki a legnevesebb német irodalomkritikus, akivel Grass évek óta nem áll szóba egy kritikája miatt, így ír a szerzőről: „Grass nagy költői tehetség, sokszor megdöbbentő képei költői erejüknél fogva vésődnek be az emlékezetbe, érzékletesen ír”.

     Hogy erről meggyőződhessenek, csak le kell venniük a kötetet a Somogyi-könyvtár polcairól, ahol Günter Grass művei mind magyarul mind németül megtalálhatók.

Bozsó Katalin