Amikor először áll meg a szemlélő a londoni National Galleryben Hans Holbein A követek című festménye előtt, mintha egyszerre több képet látna a 200×200 centiméteres vásznon. Szokatlan a kompozíció szerkesztése: a főalakok - két, a korabeli divatnak megfelelően öltözött, elegáns férfi - a kép két szélén állnak. Arcukra tekintve, a művész zsenialitása révén, szinte érezzük az egyéniségüket. Az ábrázolás középpontját egy „tudományos csendélet” uralja: írópulton elhelyezett könyvek, ég- és földgömb, napóra, hangszerek, csillagászati és fizikai eszközök . A festő technikája finoman részletező, így az eszközök által mutatott adatok is értelmezhetők. Ajánlott könyvünk szerzője, John North, végigtekintette a művészettörténet több évszázados értelmezéseit, majd arra a következtetésre jutott, hogy „A követek többet rejt magában, mint amit technikai és esztétikai értékei önmagukban magyarázhatnának.” Lévén a csillagászat történetének egyik legismertebb szakértője, Holbein alkotását nemcsak műalkotásként, hanem tudománytörténeti forrásként elemzi. Mindezeket a reneszánsz XVI. század filozófiai-vallási-teológiai gondolkodásának részletes ismertetésével szintetizálva hozza közel az olvasóhoz. Ha a jelentések minden rétegét látni és érteni akarjuk, először el kell merülnünk a holbeini évszázad emberének gondolkodásában, hiedelemvilágában, hiszen az élettel, halállal, túlvilággal, Istennel kapcsolatban akkor közhelynek számító gondolatok ma már magyarázatra szorulnak. Ismernünk kell a kor természettudományos kutatásait, eredményeit, s azokat a gondolkodókat, akik meghatározták a humanizmus eszmerendszerének filozófiai-teológiai-vallási irányát. Ezekről „beszélnek” az izgalmas fejezetcímek: A koponya helye, Mágia és az angyalok, Humanizmus és mágia, A kos, a feszület és a teremtés. A Somogyi-könyvtár művészeti részlege olyan könyvet ajánl az érdeklődőknek amelyben feltárul Holbein követeinek titka, s egyben körképet kapunk a reneszánsz világáról. Juhászné Lengyel Ildikó |