Keiichi Tahara: Az európai szecesszió


 

 

„A vonal meghatározó, a vonal parancsoló, a vonal törékeny, a vonal kifejező, a vonal uralkodik és egyesít.”

(Walter Crane, 1889)

 

 

     Az eredetileg kivonulást jelentő szecesszió stílusirányzatának bemutatása az elmúlt tizenöt évben – jelentésével ellentétben – bevonult a hazai művészettörténeti könyvkiadás kedvelt témái közé. A kivonulás az akadémikus és „elavult” művészeteknek szólt, s hozott gyökeres változást elsősorban az architektúra , a belsőépítészet és az iparművészet területén.

     Elég sorra venni az elnevezések meglepő sokaságát, hogy láthassuk, milyen mértékben terjedt el az új irányzat Európában. Franciaországban, Belgiumban polgárjogot nyert a máig használt art nouveau, Hollandiában a nieuwe kunst, Németországban a Jugendstil. A spanyolok arte joven-nak, illetve modernismo-nak hívják, az olaszok stile gnocchi (tészta stílus), stile floreale (virágos stílus) néven emlegetik. Az osztrák Sezession Stil elnevezés nyomán nálunk a szecesszió szó került be a köztudatba e stílus kapcsán. A nemzetközi elnevezés a La Maison de l’Art Nouveau Galéria nevéből származik; ezt Siegfried Bing (1838-1905) azért nyitotta meg 1895-ben Párizsban, hogy az új stílusú képző- és iparművészetet megismertesse a párizsi közönséggel.

     Az európai szecesszó iránt érdeklődő hazai olvasó az 1990-es évek elejéig legfeljebb Bernard Campigneulle Art nouveau, Jugendstil, szecesszió (Bp. Corvina, 1978) című munkáját forgathatta kedvvel. Azóta azonban több olyan, színesen és gazdagon illusztrált album jelent meg, amely magas színvonalon adja vissza a játékos kontúrvonalakban, légies, eszményien szép figurákban, geometrikus és növényi elemeket stilizáló formákban megvalósuló művészeti stílus alkotásait.

     E kiadványok egyike Keiichi Tahara Az európai szecesszió (Bp. Glória Kiadó, cop. 2001.) című gyönyörű fotóalbuma. A kiotói születésű, de a 1970-es évektől Párizsban élő fotóművészt az építészetben megjelenő szecesszió először Glasgow-ban nyűgözte le.

     „…a századforduló építészete semmiképpen sem tekinthető szárazon funkcionalista jellegűnek. Kialakulásához nagyban hozzájárultak az olyan korabeli társművészetek, mint a festészet, a szobrászat, s az általuk ihletett építészet magán viseli ezek nagy egyéniségeinek kézjegyét, és ez a teremtő inspiráció jócskán túlmutat a puszta dekoráció igényén.” – írja a szerző. S minél mélyebbre ásta magát a stílus megismerésében, annál messzebbre jutott földrajzilag az első meghatározó élménytől. Az általa legtipikusabbnak és legjellegzetesebbnek tartott épületeket – egy-egy építész munkásságán keresztül – Nyugatról Keletre haladva mutatja be a könyv. Franciaországból és Spanyolországból indul a látványos utazás, Közép-Európáig, majd Törökországig és Moszkváig vezet az út. A fejezetenkénti rövid bevezetőt a párizsi d’Orsay Múzeum művészettörténészei írták. Keiichi Tahara képeiben számunkra az a legmegnyerőbb, hogy olyan részletekre, formákra, fényekre irányítja figyelmünket, melyeket a hétköznapok feszített tempójában aligha veszünk észre.

     Magyarországot nemcsak Lechner Ödön legismertebb budapesti épületei (Földtani Intézet, Iparművészeti Múzeum) képviselik, hanem a Hegedűs Ármin és Sebestyén Artúr által tervezett Gellért Szálló, a Korb Flóris és Giergl Kálmán tervezte Zeneakadémia, valamint a Löffler Béla és Löffler Sándor tervei alapján épült Kazinczy téri Zsinagóga is.

     Hogy a többi magyarországi városban emelt gyönyörű szecessziós épületek már nem kerültek be az európai áttekintésbe? Ehhez már – miután kigyönyörködtük magunkat az épületek külső és belső részleteinek szépségét megragadó művészi fényképfelvételekben – újabb albumokat ajánlunk a kedves Olvasó figyelmébe. Vagy egy rövid szegedi belvárosi sétát, útba ejtve a Kárász utcát,a Tisza Lajos körúton a Gróf-palotát, majd a szegedi Zsinagógát és annak környékét.

Jugovits Ildikó