![]() |
|
Kassák első verseit Petőfi modorában, majd a Nyugat című
folyóirat hangját követve írta. Nyugat-európai útja után egyre egyénibb
hangú művekkel jelentkezett. 1912-ben jelent meg első novelláskötete,
az Életsiratás, 1915-ben első verseskötete, az Éposz Wagner
maszkjában. |
A művészetnek szociális cselekedetként való felfogása ihlette a korszak irányregényeit (Napok, a mi napjaink, 1928; Angyalföld, 1929; Marika, énekelj!, 1929; Megnőttek és elindultak, 1931; Munkanélküliek, 1932; A telep, 1933; Az utak ismeretlenek, 1934; Akik eltévedtek, 1936). A regénysor elmozdulás a szociografikus hűségtől a milliőrajz és a lélektani regény irányába. Törekvéseinek szintéziseként is felfogható önéletrajza, az Egy ember élete (1927-1935). |
![]() |
![]() |
|
A fokozatosan elmagányosodó, a kísérletezésekkel felhagyó, elégikus hangra váltó költő szólal meg az 1930-as évek versesköteteiben (35 vers, 1931; Földem, virágom, 1935; Ajándék az asszonynak, 1937; Fújjad csak furulyádat, 1939). Bölcselet és líra találkozásából született bensőséges levélregénye (Anyám címére, 1937). |
Az 1940-es évek elején verseiben a rezignáció és a magány érzései uralkodnak (Sötét egek alatt, 1940; Szombat este, 1941). Regényeiben, elbeszéléseiben a lírai emlékezés és a moralizálás elemei keverednek (Egy kosár gyümölcs, 1939; Azon a nyáron, 1940; Hídépítők, 1942; Egy álom megvalósul, 1943; Karácsonyiék, 1943). Az 1945-ös budapesti ostrom szorongásairól, a túlélés hitéről lírai naplója tudósít (Kis könyv haldoklásunk emlékére, 1945). 1945 után prózájában a tragédiákon túljutott társadalom,
az egyén önvizsgálatának (Az út vége, 1946; Mögötte áll az angyal,
1948), és az új kor dokumentálásának igénye munkált (Ahogyan elindultak,
1949). A belső száműzetésben az ország politikai és kulturális viszonyairól
is tudósít naplója (Szénaboglya, /1955-56/, 1988). Visszatérve az irodalmi életbe, megindult regényeinek életműkiadása, összegyűjtötte elbeszéléseit (Boldogtalan testvérek, 1957; Mélyáram, 1960). Egykori formabontó mestereit fordította, rendszerezte és kiegészítette munkásságának dokumentumait. Öregkori költészetében az emlékezés és a mulandóság élményeiből alakította ki emelkedett, tárgyias líráját (Költemények, rajzok, 1958; Szerelem, szerelem, 1962; Vagyonom és fegyvertáram, 1963; A tölgyfa levelei, 1964; Mesterek köszöntése, 1965; Üljük körül az asztalt, 1968). |