Az alatt a tizenöt év alatt – 1658-tól 1673-ig -, amelyre
Molière működése esik, a francia költészet kiszáradt forrás: lírikus
nincs még versíró sem La Fontaine-en kívül. Ez magyarázza tán – ez a hiány
-, hogy soha ennyi egyéni szenvedély nem került francia színdarabba, mint
akkor Molière és Racine korában. Racine nagy sorait a máshol szóhoz
nem juthatott szerelmi szenvedély röpíti. Molière-ét az égjáró – a
jövőkutató – líra másik ösztökélője: az igazságkeresés; az igazság minden
áron való kimondása. |
Molière írói kibontakozása cseppet sem hasonlít egy klasszikuséhoz. Sokáig nem is gondol művei kiadására, csak akkor szánja rá magát erre, amikor egy bizonyos Jean Ribou két darabját eltulajdonítja. 1660-ban megszerzi művei kiadásának privilégiumát, de csak két év múlva él vele először. Hét darabját kiadatlan hagyja. Összkiadásról nem is álmodott. Amennyire tudjuk, művei nyomdai gondozásával sohasem törődött. A mozgalmas színpadi játékot s az emberábrázoló színészi munkát szolgáló szövegkönyveknek tekintette őket.” (Mészöly Miklós) |