Az alatt a tizenöt év alatt – 1658-tól 1673-ig -, amelyre Molière működése esik, a francia költészet kiszáradt forrás: lírikus nincs még versíró sem La Fontaine-en kívül. Ez magyarázza tán – ez a hiány -, hogy soha ennyi egyéni szenvedély nem került francia színdarabba, mint akkor Molière és Racine korában. Racine nagy sorait a máshol szóhoz nem juthatott szerelmi szenvedély röpíti. Molière-ét az égjáró – a jövőkutató – líra másik ösztökélője: az igazságkeresés; az igazság minden áron való kimondása.
Molière nemcsak életét írta-fonta bele – tudatosan vagy öntudatlanul – műveibe, hanem gyors visszhangjuk révén művei is visszahatottak életére; ezer szállal fonódtak abba. Magánélet és közmunka – ahogy a művész alkotótevékenységét nevezhetjük – itt szervesen egy.


 

Eredetileg Poquelin-nek hívták; egy Jean Poquelin nevű jómódú kárpitkereskedő gyermekeként 1622 januárjában született Párizsban, a Saint Honoré utcában, a Pont-Neuf – az Új Híd – közelében…
Hallgatag, befelé élő, de a szeretet és szépség jeleire annál fogékonyabb fiú volt; tízéves volt, amikor anyja meghalt. Jogot tanult, de filozófiával foglalkozott. A város szívébe… menet, naponta kétszer-háromszor át kellett haladnia a kor legelevenebb látványosságán, a széles Új Hídon, amelynek két oldalán… utcai komédiások és vásári kikiáltók csődítették magukhoz rövid jelenetek, vaskos paraszttréfák rögtönzésével a járókelőket… Jog, bölcsészet és népi tréfás szókimondás – ki ne látná meg, honnan került elő a későbbi remekműíró alkotásaihoz a gerendázat?
Színpadíróvá a commedia dell’arte műfaján nevelkedett, azon a műfajon, amely a színésznek nem szöveget ad, hanem csak történetet, s a párbeszédet a szereplők rögtönző ítéletére bízza.


 

A rosszra vezető társaság pedig az irodalomkedvelő, „egy kicsit bohém természetű” Béjart-ék voltak.
A legenda szerint azután, hogy az ifjú Poquelin bejelentette apjának, hogy… színész lesz, s ezért az utcára került – jó ideig maga is az Új Híd kócrágói között tevékenykedett…
A Molière, a négy Béjart testvér s még néhány hasonló „műkedvelő” alapította színtársulat, az Illustre Théatre gyorsan megfutotta pályáját. Párizsi működésének tizenötödik hónapjában a fiatal Molière – aki ettől az időtől kezdve használja véglegesen ezt a nevet - már az adósok börtönében ül. Társai nem hagyták cserben… a párizsi bukás után a vándorszínészetre szánták magukat. A kísérlet, a felkészülés… tizenhárom évig tartott. Ez volt Molière nagy iskolája színpadismeretre, életismeretre egyaránt.


 

Amikor… elhatározza a Párizsba való visszaszállást, a társulat annyit gyarapodott, annyi változáson ment át, hogy a párizsi kartársak nem ismernek rá: nem ismerik fel, milyen verseny fenyegeti őket.
De nehéz ráismerni Párizsra is. A francia történelem legfontosabb átalakulása ment végbe. Olyan erővel, amelyet kevesen vártak, s még kevesebben akartak eltűrni tőle, a fiatal XIV. Lajos kezébe vette az államügyek intézését, hozzákezdett az önkényuralmi királyság megszervezéséhez. Molière elfogadta királyának. Útjába esett. Mint ő is annak.
XIV. Lajos… ízlése és igénye - legalábbis fiatal korában - olyasféle volt, mint egy mai operettlátogatóé. Szerette, ha a színpadon egyszerre sok nő és férfi mozog, lehetőleg tánclépésre. (Közéjük néha maga is odaállt.) Amit Molière-től ő rendelt, abból alig lett remek. A művészeket azzal segítette, hogy a politikához értett, hogy ha úgy fordult, szabadjukra engedte őket; s volt humorérzéke még a saját helyzetéhez is.


 

Molière Párizsba visszatérő társulatát mondhatni az idején elkapott utolsó szalmaszál mentette meg az újabb bukástól, s juttatta a király figyelmének körébe. Kibéreltek egy rossz színházat, amelyben fölváltva egy másik társulattal csak rossz színházi napokon játszhattak. Tragédiákat játszottak katasztrófát jósló sikertelenséggel. Molière az utolsó pillanatban vette elő saját szerzeményét, a vidéken jól bevált Szeleburdit (1655 L’étourdi). A hatás óriási volt… Kiderült, hogy ami jó vidéken, jó az Párizsban is… Sőt, a szokatlanság ereje csak fokozta a sikert… XIV. Lajos kétrét hajlongott nevettében; a társulatot oltalmába fogadta.


 

Jó szemmel rögtön felfedezte, mi is volna itt az igazi “vidéki”, azaz nevetést meg sikert igérő, azaz időszerű téma… Néhány hét alatt megírta és előadatta a Nevetséges Kényeskedőket (1659 Les précieuses ridicules). Egy csapásra a magasztalás és a legyalázás viharába került. Pályafutása, a látható, most kezdődik.


 

A nők élethez való jogát, a hazug aszkéta morált leleplező darabok egy világrend valláserkölcsét és jogrendszerét támadták. Ágnes, a Nők Iskolájában, (1662 L'école des femmes) egyszerűen az erény és a bűn fogalmát akarja újjáalakítani, az ösztön, a természet nevében! A botrány e darab körül tört ki, de az ok már régóta gyűlt… Molière tudta, hogy a harc végcélját illetően egyedül van,… a színpadról felelt egy egyfelvonásossal: a Nők Iskolájának Bírálatával. (1663 La critique de L’école des femmes)


 

A Tartuffe-öt először (még kezdeti formájában) az udvar látja. Aztán Condé herceg a raincy-i kastélyban. Évek telnek el a betiltás és az engedélyezés körüli harccal. A darabot szinte már mindenki ismeri, amikor végre nyilvánosan is színre kerül. Mint egy igennel, nemmel történő népszavazás, úgy megy végig a francia társadalom rétegein… A haszonleső, dologtalan Tartuffe-ben megtestesült hamissággal szemben az igazság egy szolgálóleányban testesül meg. Ez harcol az eszelős, pipogya polgárok javáért is mindaddig, amíg igaza mellé oda nem társul, deus ex machina-ként, maga - a király. Uralkodó ritkán kapott ilyen történelmi leckét, ilyen világos felszólítást.


 

Az Embergyűlölő (1666 Le Misanthrope), Alceste, az arisztokrata környezetében is az igazságot akarta megtalálni. Ő maga becsületes, fennkölt gondolkodású ember, egy kicsit tán tapasztalatlan. Épp ezáltal leplezi le környezetének hazugságait, romlott és aljas voltát. A darabnak nem volt sikere, tán épp emiatt.


 

Sok vita folyt akörül, vajon a Fösvény (1668 L'avare) főhőse, Molière legsikerültebb alakja, Harpagon szörnyeteg-e vagy bohóc? Vajon nevetségessége ellenére is, nincs-e benne valami megrendítően tragikus?…
A Fösvény Molière leggazdagabb színdarabja. A bemutatón csaknem megbukott… jóformán üres padok előtt. De az a kevés ember sem értette, vagy nem akarta érteni. Vagy csak nem merték bevallani?… A közönség legingerültebben azt vetette a darab ellen, hogy elejétől végig prózában van írva. Semmi költészet benne! Semmi, amin elandalodni lehetne!


 

Az Úrhatnám Polgár (1670 Le bourgeois gentilhomme) a legújabb kutatások szerint a polgári származású, de mindinkább a nemesek felé húzó Colbert-nek, XIV. Lajos pénzügyminiszterének a célzatos torzképe. A főhős, a pöffeszkedő Jourdain éppúgy posztókereskedő fia, akár Colbert. Tudatlansága leplezésére műveltségi leckéket vesz; Colbert-ről is ez járja. Nemes ősöket kutat, Colbert is azzal lett köznevetség, hogy a nagy Colbert-ektől akarta származtatni magát. A darab nem nagy igényű, s ez a célzatosság, ami akkor - akárhogy is - érdekessé tette, ma sincs ártalmára.


 

Az életműben a Tudós Nők (1672 Les femmes savantes) az, ami a szimfóniában a nyitány tételének a befejezés felé történő kiteljesedése. A darab alapgondolata a Kényeskedőkben megvan, népi bohózatnak, farce-nak feldolgozva. Molière most... olyan verses, ötfelvonásos vígjátékon dolgozik, amelyben semmi rögtönzés sem lesz, amely végre Boileau-nak is zavartalanul tetszhet… A… nőkérdésről beszélve azokon veri el a port, akik később, már nem klasszikus korban, a „sznob”, a „kékharisnya”, egy még kevésbé klasszikus időben pedig az „irodalmi tyúk” nevet kapták. Az irodalom elég sokszor szedi ezek sorából a ministránsait, az őrangyalait. Molière egy kicsit a saját őrangyalainak seregét is megrebbentette.


 

Föllépett 1673. Január 21-én is , noha egész nap rendkívül gyengének érezte magát… Játék közben - most is a Képzelt Beteget (Le malade imaginaire) játszotta - rosszullét fogta el: leküzdte…Az előadás befejeztével… úgy kellett hazavitetni. Otthon ágyba tették: hirtelen vért hányt… Az omló vér megtorlott a légzőcsatornában, fulladást okozott; Molière olyanféleképp halt meg, mint egykor Attila…
A váratlan gyászhírt néma megdöbbenés és zajos megkönnyebbülés fogadta. Párizs érseke hivatkozva arra a régi, színészt sújtó rendelkezésre, csak hosszú huzavona után és csak éjszakai időre adott papot a Tartuffe szerzőjének eltemetéséhez.

 

 

Az eddigiekben lllyés Gyula Molière-tanulmányából idéztünk.



 

„Molière írói kibontakozása cseppet sem hasonlít egy klasszikuséhoz. Sokáig nem is gondol művei kiadására, csak akkor szánja rá magát erre, amikor egy bizonyos Jean Ribou két darabját eltulajdonítja. 1660-ban megszerzi művei kiadásának privilégiumát, de csak két év múlva él vele először. Hét darabját kiadatlan hagyja. Összkiadásról nem is álmodott. Amennyire tudjuk, művei nyomdai gondozásával sohasem törődött. A mozgalmas színpadi játékot s az emberábrázoló színészi munkát szolgáló szövegkönyveknek tekintette őket.” (Mészöly Miklós)

Vissza