Az én sok foglakozásom között csak egy van, ami után én sem teszek kérdőjelet, és ez az újságírás. Nem vagyok más, csak a magyar élet riportere, riportokat írok hol a halott hunokról, hol az élő tanyaiakról vagy ha jobb témám nincs - a szívemről. (Móra Ferenc beszéde a harmincesztendős újságírói jubileumára rendezett ünnepségen az Otthon Körben) 1922. okt. 26-án megjelent első tárcája a Világban. Mórának a Világ, később a Magyar Hírlap hasábjain kifejtett újságírói munkássága írói pályájának meghatározó része lett. Ezeknél az országos jelentőségű lapoknál Móra már nem csipkelődő hangú riporter, hanem a népszerűség fényében tündöklő tárcaíró, súlyosszavú vezércikkíró. Külföldi utazásairól útirajzokban, ásatásairól színes novellisztikusan feldolgozott tudósításokban számolt be. A Világ és a Magyar Hírlap hasábjain vált a határokon kívüli magyarság körében is kedvelt tárcaíróvá. E műfajának első gyűjteményében - Georgikon (1925) - a szegedi tanyavilág természeti és népéleti élményeinek ihletésében fogant írásait adta ki. Első regényének, A festő halálának (1922) ötletét barátjának Heller Ödönnek meggyilkolása adta, de Móra messze kanyarodott a valóságtól, ezért a komor címet a későbbi kiadásokban a kedélyes Négy apának egy leánya címmel váltotta föl. 1923.
május 19-én a Dugonics Társaság nevében Móra üdvözli Juhász
Gyulát huszonötéves írói jubileumán. Ének a búzamezőkről (1927) a tanyai népnek az első világháborúban, a forradalmakban, az ellenforradalom első éveiben elviselt tragédiába fúló sorsát ábrázolja. Még az író életében hozzáférhetővé vált angolul és hollandul (1931; 1933). A regény Szőts István rendezésében 1947-ben a magyar filmtörténet egyik kiváló filmjévé változott át. |