Válogatás a kiállított könyvekbõl
Beke Kristóf, 1785-ben
született, Vas-megye Torony nevű helységében, több évi papi szolgálat
után a veszprémi árvaház igazgatója, 1835-től pedig az Esztergomban felállított
tanítóképezdének tanára s a királyi képezdék megalakulásával vörös-berényi
lelkész lett. Több pedagógiai módszertani munkájával tett nagy szolgálatot
a tanítóképzésnek. (Pl. Neveléstudomány a mesterképző intézetek számára
(1844.), Általános Tanítástan a mesterképző intézetek számára (1844.),
A lélektudomány viszonya a neveléshez (1845.), stb.
|
Csaplár Benedek,
kegyesrendi paptanár munkája A nemzeti mivelődés alapja a
nevelés terén való tájékozottságáról, mély irodalomszeretetéről, tudásáról
tanúskodik. Több cikkét, munkáját jelentette meg Karcsanyéki G.
álnéven. Sokoldalú irodalmi tevékenységét bizonyítja az ifjúság számára
létrehozott irodalmi önképzőkörben végzett munkája - életműve.
|
![]() |
![]() |
|
Zimmermann Jakab, váci születésű kegyesrendi
paptanár, öt évig a Theresianumban oktatott magyar nyelvet és irodalmat,
majd 1844-ben kinevezték a pesti Királyi Katholikus Tanítóképezdéhez.
Több elméleti pedagógiai munkája miatt uralkodói elismerésben részesült
- némely munkáját pedig legfelsőbb rendeletre tankönyvül fogadták
el.
|
![]() |
![]() |
Majer István,
esztergomi tanítóképezdei tanár, 1835-től folyamatosan publikál szakfolyóiratokban,
1845-ben megjelenik Népneveléstan c. munkája, melyet
tót nyelvre is lefordítottak - ezt Esztergom vármegye minden iskolamestere
számára megvette. 1850-től a pesti elemi iskolák igazgatója, 1866-tól
esztergomi kanonok. István bácsi néven számos ifjúsági és
népoktatási iratot készített.
|
Edvi Illés
Pál 1837-ben írta meg népiskolai enciklopédiáját,
melyet az Akadémia megjutalmazott és kiadott. E munkának
késõbbi kiadása az itt látható kötet.
|
![]() |
Gönczy Pál,
a Pestalozzi és Fellenberg (svájci pedagógusok) által alapított árvagyámintézet
mintájára készült megnyitni nevelőintézetét - előtte Fellenberghez utazott
tapasztalatokat gyűjteni. Első törekvései nem jártak túl nagy sikerrel,
az intézet hamarosan megszűnt. Azonban tovább próbálkozott: intézetet
nyitott, először Gálos-Petriben, majd Kólyiban, 1859-ben pedig Pesten.
Török Pál vele szövetkezve alapította meg a pesti református gimnáziumot.
1852-ben Vezérkönyvet írt a növénytan tanítására, továbbá részben a kormány
megbízásából több mezőgazdasági művet írt népiskolai tanítók számára.
Jelentõs szerepe volt az 1868-as népoktatási törvény
végrehajtásában.
|
Peregriny Elek, kezdetben
magántanárként tevékenykedett, közben Európa több országában tett
utazásokat (Németország, Olaszország, Anglia, Franciaország, Svájc). Tankönyvszerkesztéseinél
az így szerzett tapasztalatait is felhasználta. 1848-ban a Magyar Királyi
Egyetemen kinevezték a nevelés tanárává.
|
![]() |
Az Oskolamesternek előbb Nevelőnek kell lennie, azutánn lehet szerencsés Tanító. mert, hogy kívántt előmenetellel oktathassa tanítvánnyait, szükséges azokat testi és lelkiképen, értelmekre és akarattyokra nézve elkészíteni; mivel a házi nevelés vagy egészen elhenyéltetett vagy igen hiányosan vitetett véghez többnyire azok körül... Hogy az ép testben ép lélek legyen, azaz józan ész, egyenes ítélet, és tartós emlékezet, hogy most a feddhetetlen példás életet, és tiszta erkölcsösséget, isteni félelmet és ájtatosságot ne említsem. Sőt, mivel a huzamos tanítás és a külömbféle természetű és készségű gyermekekkel való bánás, nagy önmegtagadást, és béketűrést kíván; ha csak a Mester szívének indulattyait meg nem tudgya zabolázni, és a mellett olly kedvvel és állhatatossággal nem bír, melly által minden előakadó nehézségeken, és alkalmatlanságokon át tudgyon törni... (Beke Kristóf: Kézikönyv a magyar falusi oskolamesterek számára - részlet) |