"Szervánszky őszinte művész: lelki habitusát mindig kiírja magából, kihelyezi a világba és ezzel bensejét ismét alkalmassá teszi új hangulatok befogadására." Barna István |
||
![]() |
I. vonósnégyesét 1936-1937-ben, huszonöt éves korában komponálta. A II. kvartett húsz évvel később keletkezett; 1958-ban a Tátrai-vonósnégyes mutatta be. |
|
![]() |
Az 1947-48-ban írt vonószenekari Szerenád ugyanazt a zenei köznyelvet beszéli, mint a Bartók és Kodály után következő második nemzedék tagjainak kompozíciói. [.] Szervánszky Szerenádja ily módon magán viseli e korszak magyar zenéjének vala-mennyi pozitív jegyét (dallamos, könnyen érthető, magyaros, ritmikus és a legnemesebb értelemben szórakoztató) anélkül, hogy ballasztként nehezedne rá a negatívumok (invencióhiány, bágyadt epigonizmus, sablonos fordulatok stb.) súlya. A Klarinétszerenád 1950-ből való [...] A háromtételes darab szerenád jellegét lírai dallamossága és kamarazeneszerűen áttört hangszerelése emeli ki. |
|
![]() |
A Napkeleti mese című balett Szabolcsi Bence szövegére íródott 1948-49-ben. Szvitként 1950-ben jelent meg. |
|
Az 1952-ben írt Fuvolakoncert a zeneszerző fuvola-zongora szonátájával egy időben keletkezett; nyilvánvaló, hogy ezúttal a fuvola hangzása foglalkoztatta, annak lehetőségeit próbálta ki különféle kombinációkban. |
||
![]() |
Az I. fúvósötös keletkezésének és bemutatásának esztendeje 1953. Szervánszky a Budapesti Fúvósötösnek ajánlotta a művet, amelyet az együttes a bemutató óta repertoárján tart. Az '50-es években keletkezett zene az egyáltalán nem oly napsugaras történelmi kor által megkövetelt optimista hangvételét úgy éri el, hogy közben mindvégig őszinte tud maradni. Az 1957-ben írt II. fúvósötös témáinak és kompozíciós eljárásának egyszerűsége, áttetsző tisztasága és arányossága a klasszikus stílus hatását árulja el. |
|
![]() |
Szervánszky stílusán Bartók művészete erőteljes nyomot hagyott, ehhez a hatáshoz a zeneszerző mindenkor mondanivalójának mély komolyságával és kifejezésének őszinteségével ad hozzá sajátos többletet. 1954-ben írt öttételes Concertója felépítésében és tagolásában Bartók hasonló című művét követi. Minden tétel mottója József Attila egy-egy költeményének címe. |
|
A második alkotói korszakának kiemelkedő darabja az Öt koncertetűd fuvolára (1956). Ebben a művében a szocializmus első éveit meghatározó szocialista realizmus mellett merített a nyugat-európai kortárs zenei irányzatokból is. Eszköztárában megtalálható a hangközmodellek és a tizenkétfokúság kompozíciós elve is. A Három dal című ciklusa 1956-57-ben keletkezett, jól illusztrálja szerzője hangulatát és irodalmi érdeklődését. A mű Tóth Árpád Meddő órán és Esti kertben, valamint Juhász Gyula Magyar idill című versének megzenésítése. A sok művére jellemző fájdalmas, meditatív, filozofálgató hangot hallhatjuk ezekben a kis képekben. A dalokra a kifejezőerő, az érzelmek gazdagsága, a magvas gondolati tartalom, a hatalmas feszültségek robbanó ereje, valamint a koncentrált, végletekig sűrített formavilág jellemző. |
||
"Szervánszky alkotásai (még a legelvontabbak is) föld-ízűek, a vidék, a falu népének emlékeiben gyökereznek. Hallgatagsága is "parasztos" volt. Darabos beszéd-modora (emberi és zenei egyaránt) súlyos rögök anyagát idézte." Kőmíves Imre |
||
![]() |
Petőfi Sándor verseit gyakran zenésítették meg a kor zeneszerzői. Szervánszkyt mind kórusművek, kantáták, mind dalok komponálására is ihlette. Szövegük és népzenei motívumainak hatására igen népszerűekké váltak. |
|
A népzenét felhasználó zeneművek utat találhattak a kor közönségéhez könnyen énekelhető, előadható, de minden nehézség nélkül érthető volta miatt is. |
||
![]() |
A Légy jó mindhalálig című film (1960) zenéjét Szervánszky komponálta. |
|
Szervánszky zeneakadémiai tanulmányait klarinét tanszakon kezdte. A hangszerhez való szeretetteljes ragaszkodása egész életén át megmaradt. Az életmű egyik legjelentősebb darabja a Klarinétverseny (1965), melyben a hangszer lehetőségeit nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is kihasználta, ennek köszönhető, hogy a mű maximálisan hangszerszerű. |
||
Szegeden 1966. május 21-én mutatták be a Metamorfózisok című egyfelvonásos balettet, melyet a Hat zenekari darab zenéjére Imre Zoltán koreografált. Egy estén került bemutatásra Farkas Ferenc Bűvös szekrény című operájával. |
Főbb művei
Napkeleti mese - táncjáték (1949) |
Díjai
Erkel Ferenc-díjas |
Filmzenék
Akiket a pacsirta elkísér (1959) |