"Szervánszky őszinte művész: lelki habitusát mindig kiírja magából, kihelyezi a világba és ezzel bensejét ismét alkalmassá teszi új hangulatok befogadására."

Barna István

 
I. vonósnégyesét 1936-1937-ben, huszonöt éves korában komponálta. A II. kvartett húsz évvel később keletkezett; 1958-ban a Tátrai-vonósnégyes mutatta be.
 
 

Az 1947-48-ban írt vonószenekari Szerenád ugyanazt a zenei köznyelvet beszéli, mint a Bartók és Kodály után következő második nemzedék tagjainak kompozíciói. [.] Szervánszky Szerenádja ily módon magán viseli e korszak magyar zenéjének vala-mennyi pozitív jegyét (dallamos, könnyen érthető, magyaros, ritmikus és a legnemesebb értelemben szórakoztató) anélkül, hogy ballasztként nehezedne rá a negatívumok (invencióhiány, bágyadt epigonizmus, sablonos fordulatok stb.) súlya.

A Klarinétszerenád 1950-ből való [...] A háromtételes darab szerenád jellegét lírai dallamossága és kamarazeneszerűen áttört hangszerelése emeli ki.

 
 
A Napkeleti mese című balett Szabolcsi Bence szövegére íródott 1948-49-ben. Szvitként 1950-ben jelent meg.
 
Az 1952-ben írt Fuvolakoncert a zeneszerző fuvola-zongora szonátájával egy időben keletkezett; nyilvánvaló, hogy ezúttal a fuvola hangzása foglalkoztatta, annak lehetőségeit próbálta ki különféle kombinációkban.
 
 

Az I. fúvósötös keletkezésének és bemutatásának esztendeje 1953. Szervánszky a Budapesti Fúvósötösnek ajánlotta a művet, amelyet az együttes a bemutató óta repertoárján tart. Az '50-es években keletkezett zene az egyáltalán nem oly napsugaras történelmi kor által megkövetelt optimista hangvételét úgy éri el, hogy közben mindvégig őszinte tud maradni.

Az 1957-ben írt II. fúvósötös témáinak és kompozíciós eljárásának egyszerűsége, áttetsző tisztasága és arányossága a klasszikus stílus hatását árulja el.

 
 
Szervánszky stílusán Bartók művészete erőteljes nyomot hagyott, ehhez a hatáshoz a zeneszerző mindenkor mondanivalójának mély komolyságával és kifejezésének őszinteségével ad hozzá sajátos többletet. 1954-ben írt öttételes Concertója felépítésében és tagolásában Bartók hasonló című művét követi. Minden tétel mottója József Attila egy-egy költeményének címe.
 

A második alkotói korszakának kiemelkedő darabja az Öt koncertetűd fuvolára (1956). Ebben a művében a szocializmus első éveit meghatározó szocialista realizmus mellett merített a nyugat-európai kortárs zenei irányzatokból is. Eszköztárában megtalálható a hangközmodellek és a tizenkétfokúság kompozíciós elve is.

A Három dal című ciklusa 1956-57-ben keletkezett, jól illusztrálja szerzője hangulatát és irodalmi érdeklődését. A mű Tóth Árpád Meddő órán és Esti kertben, valamint Juhász Gyula Magyar idill című versének megzenésítése. A sok művére jellemző fájdalmas, meditatív, filozofálgató hangot hallhatjuk ezekben a kis képekben. A dalokra a kifejezőerő, az érzelmek gazdagsága, a magvas gondolati tartalom, a hatalmas feszültségek robbanó ereje, valamint a koncentrált, végletekig sűrített formavilág jellemző.

 

"Szervánszky alkotásai (még a legelvontabbak is) föld-ízűek, a vidék, a falu népének emlékeiben gyökereznek. Hallgatagsága is "parasztos" volt. Darabos beszéd-modora (emberi és zenei egyaránt) súlyos rögök anyagát idézte."

Kőmíves Imre

 

Petőfi Sándor verseit gyakran zenésítették meg a kor zeneszerzői. Szervánszkyt mind kórusművek, kantáták, mind dalok komponálására is ihlette. Szövegük és népzenei motívumainak hatására igen népszerűekké váltak.
"Szervánszky Endre Petőfi-kórusa magán viseli korának jellemző stílusjegyeit (a mű 1956-ban született). Ez a kor épp elég messze, de még eléggé közel is van ahhoz, hogy életérzése ma idegenül hasson. Mégis, Szervánszky darabjából bizonyos nagyság ereje, s rendíthetetlen identitástudat árad. Nem lehet kétségünk afelől, hogy ez a zene képes volt megragadni és felemelni korának hallgatóságát. Egy okkal több, hogy a zenetörténeti félmúlt e nevezetes komponistáját megbecsüljük." Farkas Zoltán

     
 
A népzenét felhasználó zeneművek utat találhattak a kor közönségéhez könnyen énekelhető, előadható, de minden nehézség nélkül érthető volta miatt is.
 
 
A Légy jó mindhalálig című film (1960) zenéjét Szervánszky komponálta.
 
 

Szervánszky zeneakadémiai tanulmányait klarinét tanszakon kezdte. A hangszerhez való szeretetteljes ragaszkodása egész életén át megmaradt. Az életmű egyik legjelentősebb darabja a Klarinétverseny (1965), melyben a hangszer lehetőségeit nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is kihasználta, ennek köszönhető, hogy a mű maximálisan hangszerszerű.

 
 
Szegeden 1966. május 21-én mutatták be a Metamorfózisok című egyfelvonásos balettet, melyet a Hat zenekari darab zenéjére Imre Zoltán koreografált. Egy estén került bemutatásra Farkas Ferenc Bűvös szekrény című operájával.

Főbb művei

Napkeleti mese - táncjáték (1949)
Honvéd kantáta (1949)
Szerenád vonószenekarra (1947)
Szerenád klarinétra és zenekarra (1950)
Fuvolaverseny (1954)
Klarinétverseny (1965)
Concerto József Attila emlékére (1954)
Hat zenekari darab (1959)
Variáció zenekarra öt tételben (1964)
5 koncertetűd szóló fuvolára (1956)
Szvit két fuvolára
Pedagógiai művek különféle hangszerekre

Díjai

Erkel Ferenc-díjas
(1953, 1954)
kétszeres Kossuth-díjas
(1951, 1955)
Érdemes Művész (1963)
Kiváló Művész (1977)

Filmzenék

Akiket a pacsirta elkísér (1959)
Légy jó mindhalálig (1960)
Megöltek egy leányt (1961)

vissza