Felújítások, vendégszereplések
|
Honti Katalin: "Nem az utolsó operám" Beszélgetés Vántus Istvánnal az Aranykoporsó felújítása előtt Az operai találkozón holnap, csütörtökön este újítja föl a Szegedi Nemzeti Színház társulata Vántus István Aranykoporsó című operáját. A tavalyi premier tapasztalatairól beszélgettünk a szegedi komponistával. Délmagyarország, 1976. május 26. |
Kovács János: Utószó a szegedi operatalálkozóhoz Szeged másféle specialitást kínál: mai magyar operát, Vántus István Móra Ferenc regényéből dramatizált Aranykoporsóját. Szegeden élő zeneszerző színpadi művét - nem is egészen új darabot már: több mint egy éve van műsoron, Szegeden kívül eddig sem Budapesten, sem másutt nem szerezhetett tudomást róla a magyar zenei közvélemény, legfeljebb néhány sajtóbeszámoló - s tisztán auditív formában egy rádióközvetítés - adott hírt a darabról. Pedig érdemes volna összevetni az újabb magyar operatermés egészével - márcsak azért is alaposan esedékes már egy budapesti vendégjáték. Anélkül, hogy itt rögtönzésszerűen a darab stílusának, dramaturgiájának elemzésébe és bírálatába bocsátkoznánk, annyit röviden is elmondhatunk róla, hogy olyan szerző műve, akinek van készsége a mesterségéhez; tud mit kezdeni az énekszólamokkal, megbízhatóan tud bánni a zenekarral, fel tud villantani színeket, hangulatokat, színpadi alakok kontúrjait is. Nem is gyakorlat nélkül fogott hozzá: második bemutatott operája ez már. S a szegedi művészek szemmelláthatólag igazi meggyőződéssel érzik magukénak ezt a művet és előadását: a rendezés - Horváth Zoltáné - teljes művészi elkötelezettséggel vállalt, elsőrangú munka; három kiemelkedően jó alakítás, Berdál Valériáé, Réti Csabáé és Sinkó Györgyé -Titanilláé, Quintiporé és Diocletianus császáré: három, zeneileg és színészi játék szempontjából egyaránt hálás és vonzó szerep - pedig nemcsak az előadók odaadásáért, hanem magáért a darabért is beszél. A művet most Szalatsy István vezényelte, úgy éreztük, gondosan és szeretetteljesen. Magyar Nemzet, 1976. június 13. |
Nikolényi István: Opera és musical az Operettben A szegedi teátrumnál valamivel nagyobb nézőteret zsúfolásig betöltő közönség premierfriss produkciókat látott, amelyeket természetesen a korábbi előadások tapasztalata érlelt meg. Vántus István operáját zajos tetszéssel fogadták, nemcsak a tapsokon, a bekiabált bravókon mérhetően, de a folyosóbeszélgetéseken is, szünetben, ahol zenei, színházi életünk prominens személyiségei nyilatkoztak róla, igen kedvezően. A meglepetés általános volt, mert jóllehet, az Aranykoporsó hírét a korábbi premier, de a tavalyi szegedi operai találkozó is elvitte az országba, a rádió kétszer közvetítette teljes fölvételét, azért az élő előadás személyes benyomásai pótolhatatlanok. Maga a színházkörnyezet (aligha mellékes) hasonlíthatatlanul esztétikusabb a mienkénél, viszont a színpadtól erőteljesen leválasztott, felében-harmadában aláépített orchester miatt az opera összhatása némileg módosult. Míg a zenekari hangzásvilága valamelyest lefogottabb, tompább színezetet kapott, énekszólamai átütőbbek lettek, inkább érvényesült a színpad, s így eleve előnyösebb feltételekhez jutottak az énekesek, a kórus: éltek is vele. Berdál Valéria légiesen finom, árnyalt, pasztellszínű Titanillája, Sinkó György markáns Diocletianusa, Gregor József filozofikus bölcsességű Bionja, Réti Csaba Quintiporja, a baritonisták: Börcsök István, Gyimesi Kálmán, Vághelyi Gábor remek karakterfigurái - sorolhatnánk még - kitűnő diszpozícióban, jelesül fáradoztak a sikerért. A dirigens Szalatsy Istvánnal az élen, aki eléggé nem dicsérhető ügyszeretettel a legtöbbet tette azért, hogy a Móra Ferenc regényéből született Vántus-opera, ez az ízig-vérig "szegedi produkció" csatát nyerjen a fővárosban. Délmagyarország, 1976. október 27. |
A Szegedi Nemzeti Színház szokásos "tájelőadás" keretében mutatta be az operát Kecskeméten. A kis létszámú közönség ellenére az előadás sikeres volt. Horváth Ágnes: Az aranykoporsó Kecskeméten A megyei művelődési központ operabérlet sorozatának első előadásában a Szegedi Nemzeti Színház Operatársulata Vántus István Aranykoporsó című művét mutatta be a kecskeméti közöznségnek. A Szegeden és Budapesten egyaránt nagy sikerrel játszott darab méltán aratott tetszést. Móra Ferenc azonos című regényéből maga a zeneszerző írta a szövegkönyvet, aki remek dramaturgiai érzékkel választotta ki a cselekmény színpadi adaptációra legalkalmasabb jeleneteit. A hanyatló Római Birodalom világa és a terjedő, de még üldözött kereszténység ellentéte képezi a cselekmény fővonalának hátterét. Gránátvirág, a rabszolgaként felnevelt trónörökös és Titanilla szerelmi kettősei az opera legmelodikusabb, leglíraibb részei, időnként a romantikus operaszerzőkre emlékeztető zenei megoldásokkal. Petőfi Népe, 1976. november 17. |
1978 októberében Szolnokon is megismerkedhetett a közönség az operával, elismerő szavakat olvashatunk a Szolnoki Néplap 1978. október 31-i számában. V. F. S.: Aranykoporsó Vántus István Móra Ferenc Aranykoporsó című regényét adaptálta operaszínpadra. A zeneszerző maga írta az opera szövegkönyvét is. Természetes, hogy ilyen esetben változnak az új alkotás felépítő elemei, törvényei. A szövegkönyv a dialógus szintjére szűkül, a mondanivaló "oroszlánrészét" a zenére hagyva. Szolnoki Néplap, 1978. október 31. |
Az Aranykoporsó külföldön is színre került, Újvidéken és Szabadkán 1981-ben. Nagy várakozás előzte meg az előadásokat, majd a megérdemelt siker követte. |