Modeszt Petrovics Muszorgszkij
(1839-1881)
orosz zeneszerző

"Azt akarom, hogy szereplőim pontosan úgy beszéljenek a színpadon,
ahogy az emberek a való életben: túlzás és torzítás nélkül,
és olyan zenét akarok írni, amely a velejéig művészi…
Az én tervem az élet melódiája, nem a klasszicizmusé."

- Muszorgszkij-

Mogyeszt Muszorgszkij, 1873

Fiatalon már kiváló zongorista, 1856-58-ig a Prebrazsenszkij ezred testőrtisztje. Muszorgszkij katonai szolgálatának első éveiben találkozott későbbi barátjával és zeneszerzőtársával Borogyinnal, 1857-ben Dargomizsszkijjel, Balakirevvel, Cuival és Sztaszovval, 1861-ben Rimszkij- Korszakovval. Az 1860-as évek elején teljessé válik Balakirev zeneszerzői köre. Az öt zeneszerző közül csak Balakirev független muzsikus, a többiek mind polgári, illetve katonai pályán működtek. Muszorgszkij 1858-ban kilépett a hadseregből, de megélhetése miatt hivatalnoki állást kellett vállalnia.

 

 


 

Borisz Godunov operájának ősbemutatója (1874) után visszahúzódott a baráti körből, csak Sztaszovval és Glinka nővérével Sesztakovával maradt közeli kapcsolatban. 1864-től jelentkeztek idegi eredetű betegségének tünetei. 1879-től kénytelen elhagyni munkahelyét. Muszorgszkij a megélhetését zongorázással biztosította. A problémák elől az alkoholba menekült. E helyzetből akarta Leonova kimozdítani Muszorgszkijt. Hangversenykörutat szervezett, amelynek során, egész Oroszországot bejárták. A sikerek után azonban egészsége csakhamar végleg összeomlott és 1881. március 16-án a nyikolajevi katonai kórházban meghalt. A barátai sejtették közelgő halálát. Sztaszov felkérte Repint a nagy orosz festőt, Muszorgszkij jó barátját, hogy fesse meg a nagy orosz zeneszerző portréját. A hagyomány szerint négy nap alatt készült el a festmény, s következőnap meghalt Muszorgszkij.

Mogyeszt Muszorgszkij, 1873
   


 

Muszorgszkij művészetében három alkotó korszakot különböztetünk meg.

  • Az első 1858-1865-ig tart, zenei tanulmányainak és erőgyűjtésének ideje.
  • A második korszak 1865-1875-ig tart. Ekkor bontakozik ki teljesen zenei egyénisége.
  • A harmadik periódus 1875-1880 végéig tart, Muszorgszkij művészi hanyatlásának ideje.

Az első időszakban még nem orosz, hanem általánosan európai, nem ritkán történelmi és klasszikus témákat dolgoz fel. pl. Oidipus, Saul, Salammbo. Muszorgszkij második időszaka elején erősen Dargomizsszkij irányának és törekvésének hatása alá került. Ebben az időben műveinek témái már mindig nemzeti irányúak voltak. Ilyen jellegű az 1865-68 között írt románcainak nagy része, pl. A gyermekszoba, Borisz Godunov, és a Mlada. Darabjai nagy része vokális jellegűek, az instrumentálisak ritka kivételek, pl. Varrónő, Éj a kopár hegyen. A harmadik korszakának termése a Hovanscsina, Szorocsinci vásár, Egy kiállítás képei.

Muszorgszkij dalai különleges helyet foglalnak el a XIX. századi dal történetében. A dalok többségének maga a zeneszerző írta a szövegét. A dal műfajában a románc típus mellett, a jellegzetes alakot, jellegzetes helyzetben beszéltető, realista gyakran ironikus szemléletű, rövid drámai jelenethez hasonló különböző daltípus megteremtője. Pl. Szávisna, Gopak, Szeminarista, A gézengúz, A kecskebak, Gombaszedés, Gyermekszoba-ciklus hét darabja stb. Muszorgszkijnak a hazája sem adta meg a megérdemelt megbecsülést.
Muszorgszkij műveinek többségét Rimszkij-Korszakov átdolgozta, így alapvetően megmásították a művek stílusát, szellemét. A művek eredeti formái kb. az 1920-as évektől kezdtek ismertté válni.


 

Vissza