Bartók Béla zongoraestje Bartók Béla szombati zongoraestje, a muzsikusban élő ellentétek legérdekesebb költői problémáját jelentette. Költőt ismertünk meg benne, akinek lelke kettős életet él. Gyönyörűséggel merül el a színtiszta melódiák lágy folyamában, gyengéden, szinte törékeny szubjektivitással simogatja más zeneköltők dallamait... De mily más hangokba csap át ez a lélek, ahogy legbelsőbb víziói törnek fel saját szerzeményeiben. Az Allegro barbaro, Elégia a szabadban ciklus és a Preludio-All' Ungherese, ez nemcsak a pogány korból eredő népzene stilizálása, ez a művész fölülkerekedése önönmagán az átélésnek olyan erejével, hogy szinte szétfeszíti a formákat. Felépítése minden munkájának artisztikusan újszerű anélkül, hogy a Sztravinszky-féle komponálás agymunkájával hasonlatos lenne. Ösztönmuzsika faji vonásánál, temperamentumánál, költőien látnoki képességénél fogva. Műsorának legszebb pontjai közé tartozott még Kodály Székely keservese és Sírfelirata is. Délmagyarország, 1929. április 7. |
Bartók Liszt Ferencről még ma is folyik a vita, hogy vajon, mint virtuóz volt-e nagyobb, vagy pedig mint komponista. A magyar zenei körök ugyanígy vannak Bartók Bélával is. Szegedi koncertjén is viaskodtak ezek az érzések. Nekünk akkor volt nagyobb, amikor Beethovennek áldozott és magasabb szférákba ragadott bennünket, de műveit is csodáltuk, újszerűségét, a tagadhatatlan egzotikust, amely ezekből az opusokból kiárad. Szegedi Napló, 1929. április 7. |