Szeged zenei életében az idei lezajlott óriási sikerű évad nagy reményekkel
tölt el mindenkit, közreműködőt és hallgatót egyaránt. Új célkitűzések,
új elképzelések születnek az idei hatalmas siker nyomában, mely arra
ösztökél mindenkit, hogy ezt a nagy eredményt továbbfejlesszük és kifejlesszük
azt a zenekultúrát, mely Szegedet a zenében is az ország második városává
teszi.
A Szegedi Filharmonikus Egyesület zenekara 18 éve működik. Nagyszerűen
megalapozott zenekar, hosszú éveknek a munkája fekszik benne és ma -
mint azt a rádió közvetítésekből megállapíthattuk az ország zenekarai
közül kétségtelenül az első helyen áll. Óriási értéke a zenekarnak,
hogy csupa szegedi zenész van benne, saját erőből épült föl és saját
erőből dolgozik, ellentétben a vidék többi zenekaraival, melyek Budapestről,
vagy Bécsből nyernek kiegészítést.
A szegedi filharmonia 3 nagy részre tagozódik. A helybeli zenetanárokra
és amatőrökre, az országos zenész-szövetség szegedi tagjaira és a szegedi
honvéd zenekar tagjaira. Aki nem él ebben a munkában és nincs módja
az események háta mögé betekinteni, nem tudja és el sem képzelheti,
milyen nehézségekkel kell megküzdeni. Hiszen úgy az amatőrök, mint a
zenetanárok a polgári foglalkozásukból fennmaradó kevés szabadidőt áldozzák
fel a kultúra céljaira és a napi munka után fáradtan és mégis jóakarattal
és szeretettel szolgálják Szeged zenei fejlődésének ügyét és előbbrevitelét.
Az egyesületnek szűkös anyagi viszonyai meg sem engedik azt, hogy anyagiakban
nem honorálható munkájukért ellenszolgáltatást adjon. A hivatásos zenészek
kapnak ugyan honoráriumot a közreműködésükért, de természetesen csak
a lehetőségekhez képest és ez bizony nem áll arányban azzal a munkával,
amit végeznek. A honvéd zenekar tagjai a mai leszállított létszámviszonyok
mellett emberfeletti munkát végeznek akkor, midőn a katonai szolgálat
ellátása, a színházi játék után is igaz örömmel, lelkesedéssel végzik
magasabb rendű kötelezettségeiket a filharmoniában. Természetes óriási
nehézségek vannak a próba körül, hiszen a polgári foglalkozás nem minden
esetben van tekintettel arra, hogy: "ma próba van". Ezért kell egy kisebb
zenekari átszervezést keresztül vinni, mely azt eredményezi, hogy minden
zenekari tag úgy anyagiakban, mint felelősségben egyenlő elbánásban
részesüljön. Az összes próbáknak az idejét bizonyos napokra szabályozzuk,
előre meghatározzuk. Tehát, akik a kötelezettséget új formájában a filharmonia
kötelezettségével szemben vállalják, be tudják az idejüket úgy osztani,
hogy ezentúl minden próbán résztvehessenek. Csak ilyen feltételek mellett
szabad indulni és indulhatunk a következő évadra. A világváros nagyzenekarainál
egy-egy koncertre átlag 3-5 próbát szoktak, illetve kell tartani. Nem
szólva arról, hogy egy-egy egészen kiemelkedő zenei esemény előtt még
ezt a próbaszámot is megsokszorozzák - mint pl. Toscanini, aki a bécsi
filharmonikusokkal tartott körútja előtt 8 próbát tartott Beethoven
III. szimfóniájából, melynek minden taktusát a zenekar tagjai majdnem
kívülről tudják és amely zenekarnak minden egyes tagja, hangszerének
professzora. Azt hiszem érthetővé válik úgy jómagamnak, mint a zenekar
minden egyes tagjának az a kívánsága, hogy minden koncert előtt 8 próbát
tarthassunk. Szűkös anyagi viszonyaink eddig csak 6 próbát engedtek,
de az átszervezésben módot találunk arra, hogy a próbaszámot - melytől
a zenekar óriási fejlődése függ - emelhessük. A műsorban nem hivatalosan
előirányzott újdonság, elképzelésem szerint egy Strauss Richard mű,
az új magyar zenei géniuszoknak a szegedi filharmonikusok által még
soha nem játszott műve. Pl. Dohnányi-Schubert: Moment-Musical, Kodály:
Galántai táncok, Weiner: Katonásdi, stb. Következő évi tervben szerepel
Beethoven IX. szimfóniájának előadása is. Az idén oly kiváló szólisták
után, a szólisták nívóját is emelni fogjuk.
Hogy a Szegedi Filharmonikus Egyesület ilyen páratlan agilitással és
szeretettel közreműködő tagjai ezt az eredményt mutathatják fel és a
magyar zenekultúrában ezt a pozíciót harcolhatták ki a szegedi filharmonia
nevének, azt annak a kiváló adminisztrációnak köszönheti, amit a munkában
egyedülálló vezetősége produkál. A szegedi filharmonia élén vitéz Shvoy
Kálmán dr. országgyűlési képviselő, díszelnök áll, aki páratlan szervező
képességével, körültekintetésével és előrelátásával a filharmoniának
mai irányítását kijelölte, útjára indította és vezeti úgy, ahogy az
eredmények ezt mutatják. Másutt is van anyag, másutt is van lehetőség,
de hiányzik a felbecsülhetetlen vezetés, amely az ő személyében megvan
és amely ezt a testületet még nagyobbá fogja tenni. A szegedi filharmonia
másik vezéregyénisége Pálfy József polgármester elnök, aki a filharmoniának
az ő nyugodt, bölcs tanácsaival, áldozatkészségével, fáradtságot nem
kímélő munkájával soha el nem múló érdemeket szerez és örök elő betűkkel
vési be nevét a szegedi filharmonia könyvének abba fejezetébe, amelyik
a felfelé ívelésről tesz tanúbizonyságot.
Van Szegednek filharmoniája, van vegyeskara, van férfikara, vannak kiváló
művelői a zenének, de nincs mindezt hol művelni. Beláthatatlan perspektívája
nyílna Szeged zenéjének akkor, ha Miskolc, Székesfehérvár, Szombathely
és annyi más magyar vidéki város után megtalálná a szegedi zene is a
maga hajlékát: a Zenepalotát. Minden szegedi zenész szívében ott él
a remény, hogy rövid időn belül el fog jönni az a férfiú, aki kiharcolja
számunkra a mindegyikünk nagy célját jelentő zenepalotát. Aki ezt meg
fogja teremteni, az égő aranybetűkkel írja be nevét nemcsak a szegedi,
hanem a magyar zene történetébe is és minden magyar zenész hálával fog
arra az emberre gondolni, aki annyi keserves óra után otthont ad a most
fejlődésben lévő és nagyrahivatott szegedi zenének.
(Szegedi Új Nemzedék, 1936. ápr. 12.)