![]() Diadalív |
Victor Hugo 1878-ban agyérgörcsöt kapott és utána még hét évig viaskodott a halállal. Utolsó lakhelye az Avenue d'Eylau-n volt, amelyet az író születésének 80. évfordulója alkalmából Avenue Victor Hugo névre kereszteltek. Az utolsó években ünnepelték, az Hernani diadalának 50. évfordulója alkalmából is. Victor Hugo 1885. május 22-én hosszas szenvedés után halt meg Párizsban és a nemzet nagyjainak kijáró temetésben részesült. Tetemét kívánsága szerint a szegények kocsija vitte a Diadalívtől a Panthéonba, de utolsó útján egy egész nép kísérte valóságos diadalmenetben. |
Victor Hugo munkássága páratlan a francia irodalomban: állítólag minden délelőtt megírt 100 sor verset vagy 20 oldal prózát. 1830-ban "a romantikus mozgalom leghatalmasabb elméjé"-nek nevezték. 1845-ben pedig koszorús költővé és főrenddé választották. Később a számkivetett bölcs szerepét töltötte be, míg végül a nemzet költője lett, az a "zseniális nagypapa", akiről minden francia városban utcát neveztek el. |
![]() Panthéon |
"Az igazán nagy költő arról ismerszik, hogy előbb-utóbb történelmi alak is lesz. Nem csak verseivel hat, hanem életével is. Hat még azokra is, akik verset sohasem olvasnak… Az ilyen költők lesznek az emberiség tanítói. Az ilyeneket érezzük szinte személyes ismerősünknek. Az ilyen történelmi helyért külön is meg kell harcolni, ellenállást kell legyőzni. De az a költő, aki a legjobb meggyőződésével az emberiség ügyéért küzdött, az megnyeri ezt a második sírontúli csatáját is… Ez támasztja új életre Panthéonbeli nyugvóhelyéről." Victor Hugo François Mauriac francia regényíró szerint: Hugo a "banalitás hősiessége" révén lett a hétköznapi emberek költője. Charles Baudelaire szerint: Victor Hugo remekül értett a misztérium légkörének megteremtéséhez. Mikor André Gide-t megkérdezték, ki a legnagyobb francia költő, így válaszolt: "Victor Hugo, sajnos." Léon-Paul Fargue véleménye szerint pedig: "Victor Hugo a jövő költője." |
"Victor Hugo az irodalmat nem tekintette öncélúnak, műveit eszméi hirdetésére akarta felhasználni. A szociális célzat minduntalan előbukkan, főleg regényeiben, ahol alkalma van hosszasan fejtegetni gondolatait. Hugo költő-apostolnak tartotta magát és mint ilyen az elnyomott nép jogaiért harcolt. Tiltakozik az igazságszolgáltatás szigorúsága, a foglyok embertelen kínzása, a halálbüntetés ellen. Az alsóbb osztályt idealizálja a felsőbb rovására. Iskolákat követel a gyermekek, műhelyeket a munkások számára, mert szerinte a műveltség terjesztésével és a nyomor megszüntetésével együtt a bűnözés is megszűnik. Általában az egyéni felelősséget a társadalomra hárítja, az elnyomottak bűneiért az elnyomókat teszi felelőssé. A XIX. század első felében megjelent magyar regényekben minduntalan találkozunk ezekkel a szociális elvekkel, amelyeket azonban megtalálunk más romantikusok, így főleg Eugene Sue munkáiban is. Hugo nem volt eredeti gondolkozó, maga is kora visszhangja volt. Azokat a gondolatokat hirdette, amelyek ekkor a köztudatban éltek. Hogy munkáit ezeknek az elveknek a szolgálatába állította, azzal is csak a romantikus iskola általános irányának hódolt. Nem lehet tehát ezeket a szociális elveket Hugo eredeti életfelfogásának tartani és nem lehet minden hasonló magyar eszmét Hugo hatásának tulajdonítani. De mivel azok a regényírók, akiknél Hugo hatása műveikre bebizonyítható, gyakran és egészen Hugo modorában, - vagyis túlzottan és ellenkező végletbe esve, - hangoztatják ezeket a nézeteket, feltehető, hogy Hugo inspirálta őket az említett szociális eszmék hirdetésére, az irodalomnak a liberális politika szolgálatába való állítására. Tehát nem abban áll a hatás, hogy Hugo gondolatait más íróknál is megtaláljuk, hanem abban a felfogásban, hogy ezeknek a gondolatoknak terjesztését az írók mintegy kötelességüknek tartották és ezt olyan modorban tették, mint Hugo." |
![]() Notre-Dame de Paris - A párizsi Notre-Dame Anthony Quinn és Gina Lollobrigida fõszereplésével (1956) |
![]() Les Misérables - A nyomorultak Liam Neeson fõszereplésével (1998) |