Victor Hugo verseskötete

1821-ben jelentette meg Odes et poésies diverses ('Ódák és vegyes költemények') című első verseskötetét, melynek királypárti hangvételéért XVIII. Lajos évi ezer frankos kegydíjat fizetett. Az ódákat később balladákkal egészítette ki, s a kötet végleges formájában 1828-ban jelent meg Odes et ballades ('Ódák és balladák') címen. Hugo ekkor már híres költő. Charles Nodier újságíró lelkesen fogadta az ifjú költőt, és bevezette baráti társaságába. A magukat a romantika híveinek valló fiatalok rendszeres találkozókat szerveztek a Bibliotheque d' Arsenalban, ahol Nodier könyvtáros volt. Az Ódák előszavában Hugo kifejtette nézeteit a költészet egységéről, akár versben, akár prózában szólaljon meg, és írt a költő hivatásáról: "a népek előtt kell járnia, hogy fényével megvilágítsa útjukat", és mindig az aktualitáshoz kell kapcsolódnia.

 

Új verseskötetében a Les Orientales-ban ('Keleti képek', 1829) is kiváló formai készségről, képi fantáziáról, a helyi színek iránti érzékről tett tanúbizonyságot és ifjúkori konzervatív királypárti eszméitől is fokozatosan eltávolodott. Ezután sorra követték egymást verseskötetei: a Les feuilles d' automne ('Őszi lombok', 1831) hangja személyesebb, mint a Keleti képeké: a költő a forradalom idején is "ezerhangú lelkéről szól". A Les chants du crépuscule ('A szürkület énekei', 1835) hangja már zaklatottabb, érződik rajta "a lélek és társadalom sajátos szürkületi állapota, amely századára jellemző". Hugo e kötetében a múltban, Napóleon hősi tetteiben keres vigaszt és ezzel a Napóleon- mítosz formálója lesz. A Les voix intérieurs-t ('Belső hangok', 1837), apja emlékének ajánlja, róla és megőrült bátyjáról szól. A Les rayons et les ombres ('Sugarak és árnyak', 1840) pedig a múló örömök és a természet érzéketlenségének antitézise.

Delacroix: Arabs lovak küzdelme
Delacroix: Arabs lovak küzdelme

"A fiatal Hugo csak hitte magát királypártinak - kezdő művei ezt mutatják. Eszmejárása, indulata, mondhatni vérmérséklete egyáltalában nem királypárti-szerű. Sőt. Ha pályafutása ismeretében tekintünk vissza erre a korszakára, meg kell látnunk, hogy a fiatal költő egész emberi és művészi voltában már akkor a forradalom szellemének hatása alatt állt. Ez a kor egyben a romantika kora is. A romantika társadalomtudományi megfogalmazása az, hogy: lázadás a világ érdekes elanyagiasodása, elköltőietlenedése vagyis a pénzgazdálkodás, a tőkésrendszer rideg tünetei ellen… Mi: az ifjú romantikusok. A tanulságot, mint tudjuk, nem vonták le mindnyájan s a francia romantika valójában itt válik két részre, helyesebben Victor Hugo itt válik el társaitól. Kifejlődött a romantikának iránytalan, csontváztalan fajtája, az a - hogy így mondjuk - romantikáért való romantika, amelynek cégtábláján Dumas és Sue neve áll. S kifejlődött az a másik, amely Victor Hugónak immár sajátos útja lesz. Ez a népért való romantika, amelynek van célja, mondanivalója, tartalma, iránya és - jövője."