Minek köszönheti az emberiség a művészet csodálatos
jelenségét? Minek köszönheti, hogy minden korban, a Föld minden zugában,
minden rendű és rangú nép körében, valamely formája él s nyilvánul meg
a művészeti tevékenységnek?
Vajjon a művészet, mint sokan hiszik és hirdetik, fényűzés-e? Azaz: szabad-e
úgy képzelnünk, hogy a művészet nem egyéb, mint a társadalom dúskálkodása,
s vajjon a művész nem egyéb-e, mit a dús létöröm szolgája? Ha tehát az
emberi társadalom már igen gazdag, s mindenre telik neki, ami létszükséglet,
akkor, hogy még pazarabbá tegye létét, kitermeli művészetét?
Jogos-e tehát az a felfogás, mely szerint a művészet luxus? Vagy helyes-e
az a némileg rokon tétel, mely úgy szól, hogy a művészet a társadalom
erőfeleslege? Ez az erőfelesleg-elmélet nem idegen a luxus-elmélet lényegétől.
Szerinte a tásadalom erőit egy bizonyos mértékig leköti a létért folytatott
küzdelem. Az embernek meg kell verekednie mindennapi kenyeréért, öltözetéért,
fedeléért. Ha ezen túl marad még feles ereje, akkor ez az erő levezetést
keres. Ilyen erőlevezető a művészet is. A gyékény ugyanazt a szolgálatot
teszi, ha dísztelen is, mintha díszes. De ha sok az emberben, aki a gyékényt
készíti, a le nem kötött erő, akkor az erőfelesleg a merőben felesleges
dísz belefonásában nyilvánul meg. Ha a jószág békésen legelész a réten,
s a pásztornak nincs mit kezdenie duzzadó, fiatal erőivel, levezetőt keres
széles jókedvének, tevékenységi hajlamának, és megszületik a furulya,
furulyán a dal. – Így képzelhetnők el az erőfelesleg-elmélet nyomán a
művészetek keletkezését.
A luxus-elmélet szerint a művészet szép, hiú kitartottja a társadalomnak,
szükségtelen jó, kellemes ráadás, az öntudat ünnepélyes alátámasztója.
Az erőfelesleg-elmélet szerint a művészet jótékony levezetője a túláradó
erőknek, ily értelemben hasznos is, mert leköti az egyébként kártékonyan
kicsapongó energiákat.
Mindkét felfogás, amely a művészetet fényűzésnek vagy erőfelesleg termékének
vallja, abban az alapvető hibában szenved, hogy megfeledkezik a lélekről.
Csak olyan társadalom alkothat magának ily véleményeket a művészet szerepéről
az ember életében, mely társadalom gondolatmenetét az anyagi érdek vagy
az anyagi élvezet köti le. Ennek a felfogásnak a következménye, hogy oly
sokan az követelik a művészettől, hogy díszítse az életet s hogy mások
megint, sanyarúbb időkben, sanda szemmel nézik a merőben felesleges, pénzpocsékoló
és figyelemelterelő, haszontalan és hivalkodó művészi tevékenységet.
Tételünk, mellyel a művészet lényegét fejezzük ki, valóban másképpen hangzik,
mint az előbb említettek. Szerintünk nem luxus a művészet és nem erőfelesleg
terméke, hanem az emberiség életének szerves és nélkülözhetetlen megnyilvánulása.
Csakúgy, mint a hit, s csakúgy, mint a tudomány – ősi szükséglete
az embernek az érzelmi kapcsolatok keresése a világ minden jeleségével,
a világ érzelmi interpretálása: a művészet. Mint a hit s a tudomány, úgy
a művészet is a nagy közösségalkotó erőkhöz tartozik. A művészet nem az
erőfeleslegből születik, hanem körömszakadtig dacolva az életdermesztő
nyomorral, küzd a maga létéért ott is, ahol a halál mered ránk. Mert a
művészet a sokarcú életmegnyilvánulás egyik ősien szerves alakja; mert
egy az élettel. S ahogy a jég alól kizöldül a zuzmó, a kopár szikla között
a fű, ahogy a gyenge mag, ha kell, kőtömböt repeszt, úgy tör magának utat
a dermedt halálon keresztül az élet, a maga szellemi, lelki javaival egyetemben.
S az élni akarással együtt utat tör magának a művészi akarás. A művész
az, aki a lét változó jelenségeit érzelmileg megragadja, s érzékelhető
jelekkel élményét kifejezésre juttatja. A jel, mellyel élményét közli,
lehet hang, mely indulatot ébreszt, s akkor a zene nyelvén szól, lehet
mozdulat, mely szevedélyt kelt, és akkor létrejön a tánc, lehet forma,
mely megragadja a kedélyt, és akkor képzőművészetet alkot.
Ismétlem tehát: a művészet nem fényűzés, hanem szükséglet, nem erőfelesleg,
hanem eredeti életmegnyilvánulási mód, ugyanolyan drága és fontos, ugyanolyan
nélkülözhetetlen, ugyanolyan tartozéka az ember életének, mint a létfenntartás
vagy a tudás, s nyomában halad a hitnek. Tehát nem gazdag korok előjoga
s gazdag korok feles jutalma a művészet, hanem minden korok életmegnyilvánulása,
mely korok hallgatnak a lélek szavára.
S most még arra a kérdésre kell válaszolnunk, hogy a luxus, ha már nem
is szülőanyja a művészetnek, vajjon barátja-e vagy ellensége? A művészetek
története erre is megadja a választ.
Voltak szegény korok, melyek anyagilag szegény, de tartalmilag dús művészetet
alkottak (pl. a korai középkor). S voltak gazdag korok, melyeknek dédelgetett
pazar formájú művészete aránylag csekély és mulandó értékűnek bizonyult.
De azért egyértelmű okozati összefüggést gazdagság és művészet között
nem állapíthatunk meg.
A gazdagság kétségtelelnül nagy veszély az ember számára. A gazdagság
könnyen vezet arra, hogy az emberben felbomoljon a szolidaritás érzése.
A gazdag magabízó és elzárkózó. A gazdag könnyen csak élvezni akar s a
művészetre élvezetének szolgálatát parancsolja. Csak azt tűri meg, ami
szemét kápráztatja, fülét ingerli, érzékeit csikladozza, ami a hatalom,
a pompa, az anyagi bőség kifejezője. Az a művészet azonban, mely a luxusban
bővelkedő korokat és köröket szogálja, nem okvetlenül másodrendű vagy
alantas művészet. Akkor nem az, ha a gazdagság veszélyeit ellensúlyozza
a szellemi tartalom egyidejű értékelése. A belső szépség értékelése megbocsáthatóvá
teszi a külső gazdagságot. Igazi művészet a luxus művészete is, ha csillogáson
és pompán kereszültör a lélek misztikus előkelősége vagy az érzelmek túláradó
színessége. Ilyen pompás és mégis értékes művészet volt az, amely pádául
a tizenötödik század burgundi udvaraiban virult, vagy az a művészet, mely
a barokk fejedelmek hiúsága és bőkezűsége nyomán fakadt.
A művészet katasztrófájára azonban az a művészet vezetett, mely a szellemben
már nem hitt, a szellemiek iránt érzékkel nem bírt, mely kiszolgáltatta
önmagát az anyag tiszteletének, a sivár, kongó, vértelen materializmusnak.
A múlt század utolsó harmadában például azt tapasztaljuk, hogy az a műtermelés,
melyet a közületek és a magánosok gazdagsága ma már meseszerűnek tűnő
összegekkel táplált, talmi művészet volt, hamis és üres; azok pedig, akik
a szellem szogálatában állottak, az igazi művészek, a váteszek, a látnokok,
félreismerten, gyakran üldözötten, nem egyszer gyötrő nélkülözések között
szolgálták az érzelmi alkotás örök emberi szükségletét.
Mai nagy-nagy anyagi szegénységünk mellett mindig újra s újra felmerül
a kérdés, vajjon szabad-e ma közületeknek vagy magánosoknak bármily formában
támogatniok a művészetet? Vajjon nem fölösleges fényűzés-e a haszontalan
dolgok alkotóit munkájuk mellett tartani, mely munka csak gazdag országok
és gazdag háztartások díszét szolgálhatja? Nem kár-e a pénzért, amit a
művészet elvon az élelem, a ruházkodás, az út- és gyárépítés, a hasznos
találmányok kiaknázása elől? Hiú kérdés. Aki felveti, pénzzel akar felmérni
olyat, ami pénzzel fel nem mérhető. Nem csak kenyérrel él az ember, és
jaj neki, ha csak kenyérért kell élnie. A nyomor, a küzdelem a betevő
falatért valóban művészetellenes. Mert életellenes. Mert egyformán útjában
áll minden magasabb szellemi megnyilvánulásnak. De nem életellenes a szegénység.
És sem a szegény társadalom, sem a szegény egyén nem mondhat le a művészetről,
ha valóban élni akar. Ha rá akar eszmélni életének e gyönyörű és ősi megnyilvánulási
formájára. Voltak korok, melyek feleslegesnek tartották a művészetet.
De az emberi szellem mindig felülemelkedett a tagadásokon. Hiába vízözön,
hiába népvándorlás, hiába világháború: a romok alól előtör a szellem szép
virága: a művészet. S a szellem hívői soha, sohasem fogják elárulni az
életet, a művészetet.”
Rabinovszky Máriusz: Művészet – gazdagság – szegénység. - In.: Mûvészet,
1937/8 - 9. sz. 73-75. p.
|