„Minek köszönheti az emberiség a művészet csodálatos jelenségét? Minek köszönheti, hogy minden korban, a Föld minden zugában, minden rendű és rangú nép körében, valamely formája él s nyilvánul meg a művészeti tevékenységnek?
Vajjon a művészet, mint sokan hiszik és hirdetik, fényűzés-e? Azaz: szabad-e úgy képzelnünk, hogy a művészet nem egyéb, mint a társadalom dúskálkodása, s vajjon a művész nem egyéb-e, mit a dús létöröm szolgája? Ha tehát az emberi társadalom már igen gazdag, s mindenre telik neki, ami létszükséglet, akkor, hogy még pazarabbá tegye létét, kitermeli művészetét?

Jogos-e tehát az a felfogás, mely szerint a művészet luxus? Vagy helyes-e az a némileg rokon tétel, mely úgy szól, hogy a művészet a társadalom erőfeleslege? Ez az erőfelesleg-elmélet nem idegen a luxus-elmélet lényegétől. Szerinte a tásadalom erőit egy bizonyos mértékig leköti a létért folytatott küzdelem. Az embernek meg kell verekednie mindennapi kenyeréért, öltözetéért, fedeléért. Ha ezen túl marad még feles ereje, akkor ez az erő levezetést keres. Ilyen erőlevezető a művészet is. A gyékény ugyanazt a szolgálatot teszi, ha dísztelen is, mintha díszes. De ha sok az emberben, aki a gyékényt készíti, a le nem kötött erő, akkor az erőfelesleg a merőben felesleges dísz belefonásában nyilvánul meg. Ha a jószág békésen legelész a réten, s a pásztornak nincs mit kezdenie duzzadó, fiatal erőivel, levezetőt keres széles jókedvének, tevékenységi hajlamának, és megszületik a furulya, furulyán a dal. – Így képzelhetnők el az erőfelesleg-elmélet nyomán a művészetek keletkezését.

A luxus-elmélet szerint a művészet szép, hiú kitartottja a társadalomnak, szükségtelen jó, kellemes ráadás, az öntudat ünnepélyes alátámasztója. Az erőfelesleg-elmélet szerint a művészet jótékony levezetője a túláradó erőknek, ily értelemben hasznos is, mert leköti az egyébként kártékonyan kicsapongó energiákat.
Mindkét felfogás, amely a művészetet fényűzésnek vagy erőfelesleg termékének vallja, abban az alapvető hibában szenved, hogy megfeledkezik a lélekről. Csak olyan társadalom alkothat magának ily véleményeket a művészet szerepéről az ember életében, mely társadalom gondolatmenetét az anyagi érdek vagy az anyagi élvezet köti le. Ennek a felfogásnak a következménye, hogy oly sokan az követelik a művészettől, hogy díszítse az életet s hogy mások megint, sanyarúbb időkben, sanda szemmel nézik a merőben felesleges, pénzpocsékoló és figyelemelterelő, haszontalan és hivalkodó művészi tevékenységet.

Tételünk, mellyel a művészet lényegét fejezzük ki, valóban másképpen hangzik, mint az előbb említettek. Szerintünk nem luxus a művészet és nem erőfelesleg terméke, hanem az emberiség életének szerves és nélkülözhetetlen megnyilvánulása.

Csakúgy, mint a hit, s csakúgy, mint a tudomány – ősi szükséglete az embernek az érzelmi kapcsolatok keresése a világ minden jeleségével, a világ érzelmi interpretálása: a művészet. Mint a hit s a tudomány, úgy a művészet is a nagy közösségalkotó erőkhöz tartozik. A művészet nem az erőfeleslegből születik, hanem körömszakadtig dacolva az életdermesztő nyomorral, küzd a maga létéért ott is, ahol a halál mered ránk. Mert a művészet a sokarcú életmegnyilvánulás egyik ősien szerves alakja; mert egy az élettel. S ahogy a jég alól kizöldül a zuzmó, a kopár szikla között a fű, ahogy a gyenge mag, ha kell, kőtömböt repeszt, úgy tör magának utat a dermedt halálon keresztül az élet, a maga szellemi, lelki javaival egyetemben. S az élni akarással együtt utat tör magának a művészi akarás. A művész az, aki a lét változó jelenségeit érzelmileg megragadja, s érzékelhető jelekkel élményét kifejezésre juttatja. A jel, mellyel élményét közli, lehet hang, mely indulatot ébreszt, s akkor a zene nyelvén szól, lehet mozdulat, mely szevedélyt kelt, és akkor létrejön a tánc, lehet forma, mely megragadja a kedélyt, és akkor képzőművészetet alkot.

Ismétlem tehát: a művészet nem fényűzés, hanem szükséglet, nem erőfelesleg, hanem eredeti életmegnyilvánulási mód, ugyanolyan drága és fontos, ugyanolyan nélkülözhetetlen, ugyanolyan tartozéka az ember életének, mint a létfenntartás vagy a tudás, s nyomában halad a hitnek. Tehát nem gazdag korok előjoga s gazdag korok feles jutalma a művészet, hanem minden korok életmegnyilvánulása, mely korok hallgatnak a lélek szavára.
S most még arra a kérdésre kell válaszolnunk, hogy a luxus, ha már nem is szülőanyja a művészetnek, vajjon barátja-e vagy ellensége? A művészetek története erre is megadja a választ.

Voltak szegény korok, melyek anyagilag szegény, de tartalmilag dús művészetet alkottak (pl. a korai középkor). S voltak gazdag korok, melyeknek dédelgetett pazar formájú művészete aránylag csekély és mulandó értékűnek bizonyult. De azért egyértelmű okozati összefüggést gazdagság és művészet között nem állapíthatunk meg.
A gazdagság kétségtelelnül nagy veszély az ember számára. A gazdagság könnyen vezet arra, hogy az emberben felbomoljon a szolidaritás érzése. A gazdag magabízó és elzárkózó. A gazdag könnyen csak élvezni akar s a művészetre élvezetének szolgálatát parancsolja. Csak azt tűri meg, ami szemét kápráztatja, fülét ingerli, érzékeit csikladozza, ami a hatalom, a pompa, az anyagi bőség kifejezője. Az a művészet azonban, mely a luxusban bővelkedő korokat és köröket szogálja, nem okvetlenül másodrendű vagy alantas művészet. Akkor nem az, ha a gazdagság veszélyeit ellensúlyozza a szellemi tartalom egyidejű értékelése. A belső szépség értékelése megbocsáthatóvá teszi a külső gazdagságot. Igazi művészet a luxus művészete is, ha csillogáson és pompán kereszültör a lélek misztikus előkelősége vagy az érzelmek túláradó színessége. Ilyen pompás és mégis értékes művészet volt az, amely pádául a tizenötödik század burgundi udvaraiban virult, vagy az a művészet, mely a barokk fejedelmek hiúsága és bőkezűsége nyomán fakadt.

A művészet katasztrófájára azonban az a művészet vezetett, mely a szellemben már nem hitt, a szellemiek iránt érzékkel nem bírt, mely kiszolgáltatta önmagát az anyag tiszteletének, a sivár, kongó, vértelen materializmusnak. A múlt század utolsó harmadában például azt tapasztaljuk, hogy az a műtermelés, melyet a közületek és a magánosok gazdagsága ma már meseszerűnek tűnő összegekkel táplált, talmi művészet volt, hamis és üres; azok pedig, akik a szellem szogálatában állottak, az igazi művészek, a váteszek, a látnokok, félreismerten, gyakran üldözötten, nem egyszer gyötrő nélkülözések között szolgálták az érzelmi alkotás örök emberi szükségletét.

Mai nagy-nagy anyagi szegénységünk mellett mindig újra s újra felmerül a kérdés, vajjon szabad-e ma közületeknek vagy magánosoknak bármily formában támogatniok a művészetet? Vajjon nem fölösleges fényűzés-e a haszontalan dolgok alkotóit munkájuk mellett tartani, mely munka csak gazdag országok és gazdag háztartások díszét szolgálhatja? Nem kár-e a pénzért, amit a művészet elvon az élelem, a ruházkodás, az út- és gyárépítés, a hasznos találmányok kiaknázása elől? Hiú kérdés. Aki felveti, pénzzel akar felmérni olyat, ami pénzzel fel nem mérhető. Nem csak kenyérrel él az ember, és jaj neki, ha csak kenyérért kell élnie. A nyomor, a küzdelem a betevő falatért valóban művészetellenes. Mert életellenes. Mert egyformán útjában áll minden magasabb szellemi megnyilvánulásnak. De nem életellenes a szegénység. És sem a szegény társadalom, sem a szegény egyén nem mondhat le a művészetről, ha valóban élni akar. Ha rá akar eszmélni életének e gyönyörű és ősi megnyilvánulási formájára. Voltak korok, melyek feleslegesnek tartották a művészetet. De az emberi szellem mindig felülemelkedett a tagadásokon. Hiába vízözön, hiába népvándorlás, hiába világháború: a romok alól előtör a szellem szép virága: a művészet. S a szellem hívői soha, sohasem fogják elárulni az életet, a művészetet.”
Rabinovszky Máriusz: Művészet – gazdagság – szegénység. - In.: Mûvészet, 1937/8 - 9. sz. 73-75. p.




„Fennmaradt egy vonzó portréalkotása, amelynek szerzősége ma már aligha vitatható el Leonardótól, Cecilia Gallerani képmása, amely a krakkói Czartorisky képtárban van. A mű Lodovico herceg fiatal kedvesét ábrázolja, karján hermelinnel. Ez az állatmotívum azonban Leonardo képén nem csupán járulék. Eleven szereplője a képnek, mintegy tükrözi azt a nyugtalanságot, amit úrnője fölényes tartózkodással rejteget.”
In: Rabinovszky Máriusz: Leonardo (1452-1519) 7. p.

„A nagy művekre jellemző, hogy minél többet foglalkozunk velük, annál többet, s mindig újabbat nyújtanak. Amit az első pillantás ad, az már egymagában is sok lehet, de semmi ahhoz képest, amit a remekmű még tartogat számunkra.”
In: Rabinovszky Máriusz: Leonardo (1452-1519) 10. p.

„A természetben minden mozog, mindent valami rejtett, hatalmas ritmus éltet. Ily szempontból a tánc igazi „kozmikus” művészet, mert beleéli magát a világrend, a kozmosz mozgásába. Szellő és vihar, forrás és tenger, szikra és vulkán sajátos élményeket váltanak ki a művész lelkéből, melyek a mozdulatban való megtestesülés után kívánkoznak.”
In: Szentpál - Rabinovszky: Tánc, 21. p.

„Kétségtelen azonban, hogy Európa embere hosszú ideig nem, vagy talán sohase fogja levetni azt az ősi, sajátos szokását, hogy egyéni lelki életet akar élni.”
In: Szentpál - Rabinovszky: Tánc, 26. p.

„A mozgásművészeti kultúrának be kell vonulnia az elemi és a középiskolákba, valamint az egyesületi életbe, mert az egyoldalúan szellemi és az egyoldalúan testi (sporti) érdeklődést tökéletesen hidalja át. A mai fiatalság sajátos lelki problémája abban áll, hogy az egyik oldalon szabadjára ereszti ösztöneit, a másikon gátat emel ösztöneinek. A mozgásművészet a legjobb pedagógiai eszköze annak, hogy az önuralmat és a gátlások leküzdését kiegyenlítse. A tömegnövelés szempontjából az akaraterő fejlesztésére valamint a rejtett képességek felszabadítására nincs jobb eszköz a mozgásművészeti pedagógiánál.”
In: Szentpál - Rabinovszky: Tánc, 30. p.

„Az igazi mozgásművész akkor is egyéni, ha csoportban dolgozik. A mozgásművészi csoportban minden egyén együtt lélegzik, együtt lüktet az összességgel. Benne él az összfeladatban, de megtartja egyéniségét. Még ha egyenlő mozdulatokat végez is a csoport valamennyi tagja, úgy árnyalatbeli, szinte észre sem vehető egyéni különbségek megengedettek, mert a hatás lelkiségét fokozzák.”
In: Szentpál - Rabinovszky: Tánc, 31-32. p.





„Rabinovszky Máriusz esztéta volt, de nem a hedonista műélvezők fajtájából. Arisztokratikusan finom metszésű arcéle, mosolygós kedvessége, világos szemének a fürkésző nézése, félúton megálló tétova mozdulatai, az a szokása, hogy őszi esőben, tűző napon, hószállingózáskor meg-megállt, elgyönyörködve valamely érdekes utcarészlet látványában („- Emlékszik a Jacob van Ruisdael amszterdami Öreg piacára? Ilyesféle párás atmoszféra burkolja be az egészet…”), felszisszenése, ha durván lapozó ujjakra lett figyelmes, emberlátása („- Bocsásson meg, kedves kollégina, ha így szemközt áll az ablakkal, mintha Renoir Páholyának a modelljét látnám…”) – olyan esztétára vallottak, akinek egész lénye átitatódott a művészettel. Minden idegszála az alkotásokból sugárzó szellemiség átvételére volt beállítva. Nem élvezte – élte őket, mint nagy színészek a szerepüket. A múzeumi tárlatvezetéseknél néha csak elhallgatott és percekig állt a kép előtt, teljesen elfeledkezve a körülötte állókról.

Egyszer a velencei reneszánszról tartott előadást, éppen Giorgione szűzies Vénuszát elemezte, s mondat közben, szokás szerint megjelölte a mű őrzőhelyét, hozzátevén: remélhetőleg Drezda bombázásakor nem esett bántódása. Valaki tudálékosan közbekiáltotta: - Elégett a Zwingerben! (Giorgione Vénusza a drezdai képtár többi remekével együtt „megmentette” a Vörös Hadsereg, de a háború utáni években hosszú ideig nem tudtak róluk.) Mire Rabinovszky Máriusz hátat fordított a vetítővászonnak, lelépett a pódiumról, odament az első padsorhoz – mutatóbotját kétszer is átvéve közben egyik kezéből a másikba – és darab ideig némán állt ott. Aztán levette szemüvegét, mintha így jobban látná a sötétben megszólalót és halkan morogta: - Ne mondja… A Giorgione fekvő Vénusza… - ismételte döbbent meglepetéssel, mint aki titokban cáfolatra vár. Senki se felelt, ő meg csak állt, percekig, aztán villanyt kért, sarokba tette a botját és összeszedte a jegyzeteit. Nem tudta befejezni az óráját.

Minden művészethez értő, européer tudós volt. Bécsben Woflint hallgatta, a nagy képtárak alkotásait helyszínrajzi pontossággal ismerte. Szűkebb szakterülete a modern művészet volt. Eredeti meglátásokban gazdag munkáj, Az új festészet története megérdemelné az újra kiadást. Oroszlánrésze volt a 2000 év festészete nagyszabású vállalkozásában, ezt azonban nem szerette. Annál inkább fájlalta, hogy nem folytathatja az Itália festészete sorozatot, amelynek első kötete, a Trecento, nemzetközi sikert aratott. Azok közé a ritka szakírók közé tartozott, akik a szaknyelv kórosan egzakttá válásának idején mertek és főképpen: tudtak színesen írni. Mégoly elvont esztétikai jelenségekről lebilincselő egyszerűséggel értekezett, rajongó műelemzéseivel a laikusban is fel tudta kelteni a szépség élményét.”
Artner Tivadar: Vallomás egy esztétáról. Emlékezés Rabinovszky Máriuszra. In.: Alföld 1965. 4. sz. 141. p.