Válogatás a kiállított könyvekbõl
![]() |
![]() |
|
A XIX. században hangsúlyos mind az
elemi népiskolai oktatás, mind a tanítóképzés.
Néhány elméleti munkát láthatunk
a korszak irodalmából. A XIX. század mozgalmas, politikai
törekvésekkel teljes időszakában többen is felismerték, hogy az új eszmék
megvalósítását a népoktatás kiteljesítésével érhetik el. Megszületik
az első magyar népoktatási törvényjavaslat, melynek célja törvénybe
iktatni a legfontosabb kultúrpolitikai elveket. Az oktatásban részt
venni mindenkinek kötelessége és joga. |
||
![]() |
A század kiemelkedõ pedagógusai
sok esetben kiemelkedõ politikusok. Széchenyi István,
Eötvös József, Trefort Ágoston pedagógiai
elképzelései a kor reformtörekvéseit is segítették.
Tanúskodnak errõl az eredeti munkák s a róluk
megjelent tanulmányok.
|
![]() |
![]() |
A nemzet mindenese-ként
emlegetett Fáy András sokoldalúságát
példázzák itt látható munkái.
|
![]() |
Danielik János egri kanonok, egyházi írónak ajánlotta
a szerző - Danielik 1853-tól a Szent István Társulat alelnöke - majd e
kötetet Somogyi Károly (aki ekkoriban a társulat igazgatója) vásárolta
meg, - amint a bejegyzés is mutatja. |
Brunswick Teréz
az óvodai nevelés kezdeményezõje életérõl,
munkásságáról több szakjellegû
és szépirodalmi munka jelent meg. Az itt látható
könyv Rapos József írása.
|
Karacs Teréz, Karacs
Ferenc rézmetszõ mûvész lánya pedagógiai
elveit is tartalmazza az itt látható kötet.
|
Budán, a mai Mikó és Attila utca sarkán lévő házban Brunszvik Teréz grófnő (1775-1861) kezdeményezésére, angol példák nyomán, Angyalkert néven megnyitotta kapuit a Habsburg Birodalom illetve Magyarország első kisdedóvó intézménye. Az első óvoda pártoló tagjaiból alakult meg az intézetek egyesülete, amely később több budai és pesti óvodát is összefogott. Brunszvik Teréz fáradozásainak eredményeként 1832-ben már 10 óvoda működött a Magyar Királyság területén, melyekben írást, elemi geometriát, számolást, az ember testrészeit és a környezetben lévő tárgyakat, grammatikai alapokat, zoológiai, mesterségekbeli, időszámítási ismereteket, a használatos pénzegységeket, éneket, stb. tanították a külföldön már alkalmazott módszerek felhasználásával. (Magyarok krónikája, szerk. Glatz Ferenc) |