A XIX. század tanügyi reformjaival átalakítani igyekeztek kollégiumaink diákságának életét. Jelentős változások azonban inkább csak a nagyobbhírű intézményekben mutatkozhattak meg - bár a régi időkre jellemző nyilvánosság, önllósági jog így is fokozatosan elveszítette eredeti „fényét”. A szabadságharc után, a birodalmi kormány által életbe léptetett törvények radikálisan korlátozták a magyar nevelésügyet, ezért is vált szükségessé, hogy a „Magyar Tanügy” még az előzőeknél is nagyobb erővel lépjen fel. Az intézmények - az erős ellenhatás dacára - mégis megtarthatták hagyományaikat, „régi jó hírnevüket”, belső életük kreatív mozgalmasságát. A kollégiumokban önképzőkörök, irodalmi társaságok fejlődhettek tovább, újultak - és alakultak meg, amelyek sok jeles költőt, írót, művészt, politikust indíthattak el...

Vissza