A hazai tanügy határozottabb előrelendítését célozták
a sorozatosan megjelenő pedagógiai folyóiratok.
Az első próbálkozások még a XVIII. századra nyúlnak vissza - részben latin,
részben német nyelven láttak napvilágot. Inkább általános, közművelődési
és irodalmi tartalmú folyóiratok voltak, mint pl. a Merkur, vagy a Merkur
von Ungarn - hasábjaikon a nevelésügy változásai még másodlagos szerepet
töltöttek be. A XIX. század elején a nagyobb napilapok, tudományos lapok
és szemlék nyitottak teret a tanügyi kérdések megvitatásának (Tudományos
Gyűjtemény, Erdélyi Múzeum, Athenaeum), melyek nemcsak híradás szintû
közleményeket, hanem terjedelmesebb értekezéseket is közöltek.
A magyar nyelvű tanügyi folyóiratok sora valójában a Religio és Nevelés
című, egyházi kiadású folyóirattal nyílt meg 1841-ben, amelyet a következő
évben folytatott a Protestáns Egyházi és Iskolai Lap – mintegy bizonyítékául
annak, hogy ekkoriban még az egyház és az iskola a lehető legszorosabb
kapcsolatban állt egymással. 1843-ban megjelent az első, tisztán pedagógiai
tárgyú szaklap: Közlemények a Kisdedóvás és Elemi Nevelés Köréből címmel.
Az ezután megjelenő folyóiratok között megtalálhatjuk
a tanulságos történeteket és a tudományos igényű értekezéseket tartalmazókat
egyaránt.
A magyar nevelés- és iskolaügyi folyóiratok irodalma kezdettől
fogva olyan észrevétlenül és szerényen símult bele a nemzeti kultúrélet
egészébe, hogy míg egyfelől nem sejtett gazdagságával és sokoldalúságával
meglepi a kutatót, másfelől rejtett mivoltánál fogva legyőzhetetlen nehézségeket
állított a feltárás munkája elé. Az ok a tanítói hivatás természetében
rejlik: az írótoll elválaszthatatlan a tanító fogalmától.
(In: A magyar nevelésügyi folyóiratok bibliográfiája,
Bevezető
Baranyai Mária - Keleti Adolf)
|