Bevezetésképpen |
A magyar nyelv értelmező kéziszótára már általánosabb jelölést hoz a nevelés kifejezésre: Neveléstörténet női szemmel - érdekes és érdemes elgondolkodni, hogy mi mindent kellett elérni ahhoz, hogy a neveléssel kapcsolatos eredményeket női nevelők személyéhez is köthessük. Ma már természetes: ha tanítókról, tanárokról beszélünk, akkor elsősorban hölgyekre gondolunk, merthogy e nagy történelmi múltra visszavezethető hivatás mára meglehetősen elnőiesedett. Viszont ha az ókor, vagy a középkor nevelésére gondolunk, akkor egyértelmű: a „fejlődést elősegítő erkölcsi ráhatást” elsősorban férfiak gyakorolták. Nem véletlen, hogy a mi etimológiai szótárunk sem jelzi - még a sok eredményt elérő XIX. században sem - hogy pl. ’doktorasszony’ élt és tevékenykedett volna e korban. A forradalmi hangulatú XIX. században azonban nem kellett sokáig várni arra, hogy - olykor komoly harcok árán - felléphessenek olyan hölgyek, akik érvényesíteni tudták elgondolásaikat. Munkásságuk jelentős szerepet játszott abban, hogy megszülessen az 1868/ XXXVIII-as törvény a kötelező népoktatásról. Amikorra igazán kiforrta magát a nevelés ’reformálása’, akkor kiderült, hogy nagyon sok a teendő. Az emlegetett reformszázad alapvetően egyik legjelentősebb újítása az anyanyelven történő oktatás megvalósítása. Az 1844 januárjában kimondott országgyűlési határozat szerint az ország hivatalos nyelve - a latin helyett - a magyar lett. Az ifjúság oktatásában is igyekeztek támogatni a magyar nyelv ügyét - bár a későbbiek során egyre erősödő németesítési törekvésekkel kellett szembe nézniük az oktatás képviselőinek. Kitartásuk eredménye, hogy az 1860-as években újból a magyar lehetett az oktatás nyelve. Az elterjedő tanítási gyakorlatban azonban még mindig nehéz összhangra találni. Az intézményesített nevelés, oktatás terén először a legifjabb korosztályra kellett gondolni, hogy a gyerekek már egészen kicsi koruktól kezdve részesülhessenek az oktatásban - fokozatosan vezessék be őket a tudományok birodalmába. |