Vissza


Esztétikai nézetei erõsen különböznek a kor uralkodó elméletétõl.Winckelmann, az antik világ nagy tudósa és mások a szépségeszményt metafizikai léterõnek, egy mindentõl független, velünk született eszmének mondották. Ennek a szépségideálnak nincs szerintük kapcsolata a valósággal. Pusztán szellemi eredetû. A szellemnek abból az erõfeszítésébõl származik, hogy megragadja a tökéletességet, a harmóniát és az igazságot.. Ennek a legszenmléletesebb kifejezését a görög mûvészet adta a szobrászatban...
Stendhal tagadta Winckelmann „velünk született” szépségeszményét. Tisztelte a nagy archeológust, Itália szerelmében lelki rokonát. (Winckelmann szülõvárosa, a brandenburgi kisváros neve Stendhal. Egészen valószínû a feltevés, hogy Winckelmann iránti tiszteletbõl vette fel ezt az írói nevet.) (Harsányi Zoltán)

Ducis festménye

 

Az itáliai festészet története (L'histoire de la peinture en Italie)

Álnéven adta ki ezt is... Ennek kissé megtévesztõ a címe: Az olasz festészet története. Megtévesztõ annyiban, hogy a történet a XVI. századdal - Stendhal kedvenc korszakával - véget ér. Az anyag nem eredeti; a kitérések - politikai, erkölcsi, vallási és aktuális kérdésekre - annál érdekesebbek. Itt fogalmazza meg elõször lényeges gondolatait... A romantika szempontjából fontos, hogy

nem ismer el örök, változhatatlan, ideális szépet, amit szabályokba lehet foglalni. A szép relatív és változik - éghajlat, véralkat, környezet, erkölcsök szerint. Ez a gondolat: alapja a romantika szabdságharcának - és alapja lesz Taine poztivista esztétikájának is. (Benedek Marcell)

1811-ben... elkészítettem azt a hatalmas, tizenkét kötetes vázlatot, amely azután Molodecsnóban elveszett. Visszatérve Párizsba, lemásoltattam az eredeti kéziratról a vázlatot, de képtelen voltam még egyszer elvégezni a javításokat... 1814-ben napi négy-hat órát dolgoztam, s betegségek meg szenvedélyek közepette két esztendő alatt két kötetet írtam meg. (Louis Crozet-nak, Párizs, 1816. szeptember 30.)

Vissza a lap tetejére