|
Armance (Armance ou Quelques scčnes d’un salon de Paris en 1827) |
1827-ben jelenik meg elsõ regénye: Armance,
avgy néhány jelenet egy párizsi szalonból. |
Antoine François Cosyns metszete az elsõ kiadáshoz |
Vörös és fekete (Le Rouge et le Noir) |
|
Dubouchet metszetei a A vörös
és fekete 1884-es kiadásához
|
Két rendőri napihírből szerelmi regényt akart írni...
Az a parasztfiú a hős, aki nemrégiben, Napóleon kalandos másfél évtizedében, akár tábornok is lehetett volna; de most a Bourbon-restauráció fullasztó
nyomorúságában, le kell mondania a katonai vörös ruháról, s ha el akar
érni valamit, magára kell húznia a fekete reverendát, s bele kell vetnie
magát az egyház titkos harcaiba... Mi buktatja el? ...hogy belül hasad
el benne valami. Saját elégedetlensége fordította szembe önmagával.
Megmenekülhetne, de ő egyszerűen nem tud tovább élni és tovább harcolni...
A Vörös és feketét felháborodva fogadták a kortársak. Megrettentek a szenvedélyes regénytől, szenvedélyes szerelmektől és igazságaitól – erkölcstelen műnek bélyegezték. (Illés Endre) |
|
Gérard Philipe, Danielle Darrieux és
Antonella Lualdi Autant-Lara 1954-ben készült filmjében.
A színész 2002. december 4-én lett volna nyolcvan éves. |
|
Vörös és fehér (Lucien Leuwen) |
Hiányzik a vége a Lucien
Leuvennek..., de ez a regény így is méltó helyet foglal
el nagy művei között. A 30-as évek derekán másfél évig szorgalmasan
dolgozott rajta. Öt kötetre való jegyzet, terv, vázlat ad bepillantást
munkamódszerébe.
Forrása”... bizonyos Mme Gaulthier-nek kéziratban maradt és elveszett regénye, amely ennek a hölgynek és Stendhalnak szerelmérõl és meg nem valósult viszonyáról szól... A hős külseje és sorsa olyan, amilyennek Stendhal szerette volna önmagát és sorsa alakulását látni. De ezen a szépítésen is keresztültörnek az önvallomások apró és nagy dolgokban. A regény valóságos lélektani kincsesbánya. A környezet és a társadalom ábrázolása szélesebb, mint a Vörös és feketében. Stendhal, aki valamikor nem akarta beengedni a politikát az irodalomba (azt írta: úgy hat ott, mint pisztolylövés egy hangversenyen), most megrajzolta az 1834-es Franciaország politikai képét, a legitimisták és a győztes polgárság ellentétét, az egyensúlyt hiába kereső francia társadalmat. Realizmusa némi karikatúra-ízt kap. (Benedek Marcell) |
A pármai kolostor (La Chartreuse de Parme) |
A franciák bevonulása Milánóba 1796 májusában - ezzel az eseménnyel kezdõdik a regény (metszet Theodore Gudin rajza alapján) |
Másik nagy regénye, La Chartreuse de Parme (A pármai Certosa, 1839) Stendhal eszményi alakjait vonultatja fel. Hőse, Fabrice del Dongo, a szerencsés csillagok alatt született, szép és erős akaratú fiatalember, az az ember, aki Stendhal szeretett volna lenni… Hősnői odaadó, szenvedélyes szerelmesek, erkölcsi aggályokat nm ismernek és a külső körülményekkel is hősiesen dacolnak: azok a nők, akiket Stendhal egész életében hiába keresett. Stendhal alkotásaiban a Le rouge et le noir a valóság, a La Chartreuse de Parme az ábránd; az egyik Franciaország, a másik Olaszország. (Szerb Antal) |
Csodálatos a Chartreuse irodalma. Száz és
száz bírálat hangzott el erről a rögtönzött remekműről. Van olyan híve,
aki a szerelem és a kaland legnagyobb regényének tartja. Van, aki a
szenvedélyt mondja a mű tengelyének, az eszméletlen szenvedélyt, mely
csak a saját törvényeit ismeri. Mások ismét azt az elbűvölő legendás
Itáliát vallják benne a legszebbnek, a tavak szikrázó vizét, a hegyek
erdős lejtőit, az elragadó népet, a szép városokat, a fény játékait
ég és víz között, azt a felejthetetlen földrészt”, melyet Stendhal
félig átélt, félig álmodott. Ismét másokat a halál előtti pillanatban
mindent visszaidéző, zsúfolt látomás ragad el. (Illés Endre)
|
|
Gérard Philipe Christian-Jaque 1947-ben készült filmjében |
Lamiel |
|
Vissza kellett térnie Civita Vecchiába. Az utolsó években írt vázlatai és töredékei közül legfigyelemreméltóbb egy befejezetlen regény: Lamiel. Itt a kor divatos tárcaregény-íróinak módjára, kalandos történettel próbálkozik, és leszáll a társadalom mélységeibe. Mégis ki lehet érezni a műből, hogy Julien női mását akarta megírni. Lamiel a tehetséges, de romlott falusi leány hiába próbál a polgári társadalomba betörni. (Benedek Marcell)
|