"A messziről jövő Maros fiú
Tápé mellett találkozik a felülről ballagó
Tisza anyával." A népmesék így határozzák
meg ennek a több ezer évre emlékező településnek
földrajzi helyzetét. Kevés olyan helye van az országnak,
amely köré annyi legendát szövögetett volna
a történelem és a népi képzelet, mint
ez a falu.
Itt található a szegedi nagytájnak hagyományokban
leggazdagabb néprajzi szigete. Társadalmi, gazdasági
fejlődésének lassúbb menetével váltotta
meg zártságát, természetességének
lehetőségét. Tájszólását,
viseletét, szellemi örökségét, szokásait
állhatatos ragaszkodással őrizte.
"Gyékényből szőtt falu"-ja lett
az országnak. E vízparti egyszerű növényből
készültek itt a háztetők, szakajtókosarak,
szatyrok, bölcsők, vízjáró csónakok,
méhkasok, fekvőhelyek, koporsók, szemfödelek,
lábbelik, haszurák, vagyis mindenféle védőtakarók.
Egykori mivoltából mára ez az egy látható
öröksége maradt: a gyékény. A hajdani halászattal,
pákászattal és más vízmenti míveskedéssel,
ahogy Móra mondaná, már rég elment az idők
hajója.
A századforduló szellemi elitje észrevette árvaságát,
elmaradottságát, mely a mellé települő,
majd rajta túlnövő Szegeddel folytatott küzdelmének
volt következménye, ám meglátta archaikus emberi
magatartásának szépségét és
helytállását is. Ide menekültek az írók,
művészek odabújni ahhoz az osztályhoz, mely
őrizte a magyarság igazi értékeit.
Mint a nagy árvíz sodrása, a "modernizálódás"
elvitte a csömpölyegös házakat, és sajnos
más értékeket is. Vágyjuk féltő
szeretettel és gondoskodással őrizni, ami még
megmaradt, s mellé tenni, amire a mai alkotószellem képes,
hogy együtt örökíthessük - reméljük
- értéktisztelő jövőnkre, gyermekeinkre. |