„Szeged-Felsővároson tímárcsaládban született. A kegyes oskolában, a piarista gimnáziumban tanult és szívta magába Dugonics András, Révai Miklós, Csaplár Benedek szellemét. Érettségi után édesanyja kívánságára a temesvári papnevelőbe iratkozott. Bonnaz Sándor megyés püspök 1875. július 24-én szentelte pappá és augusztus 15-én rendelte Magyarpécskára segédlelkésznek. Itt kezdte népköltészeti gyűjtőmunkáját, amelynek első termékét Koszorúk az Alföld vadvirágaiból címmel, Pécskáról való alcímmel már 1877-ben kiadta Aradon. 1878-ban követte a második kötet, amely további állomáshelyeinek (Csanádapácának, Battonyának és környéküknek) népköltészetét mentette meg az utókornak.
     Püspökei csaknem évente helyezték új községekbe: Szajánban, Törökbecsén, Apátfalván, Szőregen, Csanádpalotán, Mezőkovácsházán, Csókán, Magyarszentmártonban, Németele-méren szolgálta egyházát és népét, s közben fáradhatatlanul gyűjtötte és újabb kötetekben adta ki a nép szellemi kincseit (Szeged Népe. 1-3. k. Arad-Szeged, 1881, 1882, 1891.). Szőregen elmélyült elméleti tudása, s megjelentette maradandó értékű dolgozatait (Boldogasszony, ősvallásunk istenasszonya, 1885; A hold nyelvhagyományainkban, 1887; A csillagok nyelvhagyományainkban, 1893; Világunk alakulásai nyelvhagyományainkban, 1893; Gyermekijesztő és rablók nyelvhagyományainkban, 1893. stb.).
     Negyvenéves múlt, amikor 1894-ben Dessewffy Sándor püspök kinevezte Csanádpalotára plébánosnak. Lélektani rejtély, itt miért nem gyűjtött, miért nem írt. Papi teendői mellett gazdálkodott, ám ezt sem népe, sem fölöttesei nem nézték jó szemmel. 1906-ban augusztusában agyvérzés érte. Lassan gyógyult, ezért az új püspök, Csernoch János nyugdíjba küldte.
     Kálmány hazatért szülővárosába, s gyógyulóban ismét gyűjtőmunkához látott. 1914-ben három könyve is napvilágot látott. Gondozásában jelent meg Ipolyi Arnold népmesegyűjteménye, a Hagyományok két kötete pedig saját gyűjtését tartalmazta. A 2. kötet alcíme: Borbély Mihály mondása után. Ez - elsőként a magyar mesekutatás történetében - egyetlen mesemondónak, az egyházaskéri írástudatlan juhásznak mesekincsét tartalmazza.      Szegénységben, elhagyatottságban halt meg Szeged-Alsóvároson 1919 decemberének első napjaiban. Úgy talált rá egy iskolás gyerek. Temetésén a papon, Móra Ferencen és két múzeumi munkatársán kívül csak sirató koldusasszonyok vettek részt.
      Hagyatékából eddig két kötet jelent meg (Történeti énekek és katonadalok, 1952; Alföldi népballadák, 1954). Gyűjtéséből még mesék, mondák, hiedelmek, babonák várnak kiadásra. Móra Ferenc máig érvényesen nevezte a legnagyobb magyar folkloristának.”

Péter László