Vissza


Napló (Journal)

Stendhal szenvedélyes naplóíró volt. Azért vezetett naplót, hogy megörökítse, rögzítse megfigyeléseit embertársairól, s kivált önmagáról: már fiatalon írónak készült. Amikor... 1801. április 18-án Milánóban feljegyezte: „Írni kezdem életem történetét, napról napra” - egész életét meghatározó döntésre jutott.
Vállalkozását nem folytatta következetesen; füzeteinek egy része utazásai során elveszett; a fennmaradt írások alapján csak 1813-ig beszélhetünk többé-kevésbé összefüggõ naplóról, azután töredékes feljegyzések következnek; ezeknek egy részét könyveinek margójára, papírszeletekre, kéziratok hátára írta. De ez a tulajdonképpeni „napló” még töredékességében is rendkívül érdekes dokumentum, már csak azért is, mert kiegészíti Stendhal két nagy önéletzrajzi munkáját, az Henri Brűlard életét és az Egotista emlékezéseket: a benne tárgyalt kor idõrendileg - nagyjából - beékelõdik a két mû közé. (Réz Pál)

Vissza a lap tetejére

A szerelemrõl (De l’amour)

A szerelem „fiziológiáját” akarta megírni benne... Stendhal a szerelem „tudományos” lélektani bemutatására törekedett...
„Nagyon kevés sikerem volt” - vallja be az Henri Brűlard-ban. - „Talán egyetlen férfinek sem volt kevesebb nõje a császári udvarban, mint nekem.” Ezután nõi nevek kezdõbetûi következnek:


V
A
1
A

M
2

M
A
A
3
Apg
2
M
C
4
G
5
A
6

Angela Pietragrua

 

Ez a matematikai képletnek is vehető formula időrendben állítja össze szerelmeinek listáját... A szerelmi képleten a számok a „sikert” jelentik. A kezdőbetűk pedig a következő neveket takarják: Virginia Kubly, az első gyermekkori szerelem, a grenoble-i színház művésznője, Angela Pietragrua (1), a tizennyolc éves „kis kadét” szerelme... (A sikert jelző szám... csak 1811-re vonatkozik... történeti hűséggel jegyzi fel a siker napját (szept. 21.) a nadrágtartójára. Sőt a pontos órát: de. 1/2 12.) Adčle Rebuffel – ez csak egy udvarló széptevés; Mélanie Guilbert (2), a... kis színésznő –a kedvéért kereskedősegédnek állt be Marseilles-ban -; Mina de Grisheim, braunschweigi tartózkodásának szép emléke, Alexandrine Daru, ... nagyhatalmú rokonának a .. felesége, akit ... naplóiban és leveleiben Pálfy grófnőnek nevez; Angéline Bereyter (3), ... akivel két évig együtt él; Métilde Dembowski; Clémentine (4) Curial grófnő, ezt a szerelmet tekinti élete legnagyobb sikerének; Giulia Rinieri (5) szép fiatal olasz lány, szerelmes lesz Beyle-be, bár az író már 47-ik évében jár...; Madame Azur (6), azaz Alberthe de Rubempré.

 

Minette de Grisheim


Alexandrine Daru


Clémentine Curial


Giulia Rinieri

 

Alberthe de Rubempré

 

A szerelmeről ihletője azonban csak két nő ebből a sorból: Angela és Métilde. Angela... egy milánói kistisztviselőnek volt a felesége. Vidám és mozgalmas életet élő asszony. Stendhal első nagy kiábrándulása...
Ha Angela a könnyedség és vidám gátlástalanság, Métilde éppen az ellenkezője... Ő maga a tartózkodás, hidegség, zárkózóttság. Viscontini lány. 1807-ben, 17 éves korában ment férjhez a menekült lengyel tábornokhoz, aki francia szolgálatban állott. Beyle 1818-ban ismerte meg, amikor már külön élt férjétől. Két gyermek anyja volt... Beyle... gyöngéd, szép leveleket írt hozzá, telve figyelmességgel, barátsággal, a szenvedély állandóan parázsló izzásával... Nagy regényeinek szelíd, de rendkívül állhatatos nőalakjait Métilde-ről mintázta. Ő Madame de Ręnal a Vörös és feketében, Madame de Chasteller a Lucien Leuwenben és Clelia Conti A pármai kolostorban. (Harsányi Zoltán)

Vissza a lap tetejére

Racine és Shakespeare (Racine et Shakespeare)

...1823-ban, elõször angolra fordítva jelent meg a Paris Monthly Rewiew címû angol folyóiratban.
Ez az elsõ rész mindenekelõtt a romanticizmus meghatározását adja. A romanticizmus a jelen irodalma, a klasszicizmus a dédapáinké. A romanticizmus azt az irodalmat képviseli, amelyik a nép számára a legtöbb érdekességet, élvezetet nyújtja a saját korunk színvonalán. A klasszicizmus az az irodalom, amelyik a legtöbb gyönyörûséget nyújtotta dédapáink színvonalán...
Ezután a színházra fordítja figyelmét... Végül két kérdésben mond ki határozott véleményt. Elutasítja a hármas egység teóriáját, és nevetségessé teszi a vers alkalmazását a drámában, az alexandrinus „bújócska-játékát”. A vers nemcsak természetellenes, hanem pontatlanabb is, mint a próza. A prózában írt nemzeti tragédiát sürgeti...
A röpiratnak nem volt különösebb sikere.
Második röpiratában (1825) továbbfejleszti az elsõ eszmekörét, és pontosabban körvonalazza a romantikus tragédiát. A romantikus tragédia

 

Wicar rajza

tehát a prózában írt tragédia, amelynek a cselekménye akár több hónapra is terjedhet és különbözõ helyeken is lejátszódhat...
Egy nagyon fontos különbség is nyilvánvaló lesz aonban Stendhal és a többi romantikus között. Az õ romanticizmusa kizárólag a színházra szorítkozik. Más romantikus kívánságok nem is érdeklik. Nem óhajtja sem a stílus, sem a verselés megreformálását. Különösen távol áll tõle az érzelmes lirizmus.
A második Racine és Shakespeare már olyan sikert ért el, hogy Stendhalt egy ideig a romantikusok fejének tekintették. (Harsányi Zoltán)

Vissza a lap tetejére

Egotista emlékezések (Souvenirs d’égotisme)

Sodermark festménye

...1832. június 20-án leírja az Egotista emlékezések elsõ lapjait. De valóban viszolyogva vette-e kezébe a tollat, amint õ maga állítja? Minden amellett szól, hogy nem. Szívesen mesélt önmagáról, sõt mindig csak önmagáról mesélt.
A cím maga is elgondolkodtató, és aligha ironikus, Stendhal tudatának mélyén semmiképpen sem volt az, de talán szándékában sem. Mi az egotizmus? Önhittség, öntelség, önszeretet, önimádás, az én jelentõségének túlbecsülése, énkultusz, az önmagáról beszélés mániája - így lehetne fordítani, körülírni ezt a szót, melynek csak etimológiailag van köze az egoizmus szóhoz.
Írása közben egy-egy megjegyzést tesz a lapszélre, melyekben arról tudósít, hogy hivatali munkája teljesen lefoglalja, mindössze néhány órája jut mûvének folytatására; azt is hozzáteszi, hogy képzelt alakokról és eseményekrõl nem is tudna írni ilyen körülmények között, csak önmagáról és a vele történt dolgokról. Munkakedve nem sokáig tart így sem... félreteszi különös értekezését önmagáról, és sohasem fejezi be. (Szekeres György)
Vissza a lap tetejére

Henri Brűlard élete (Vie de Henri Brűlard)

Stendhal 1834. január 8-án visszatér Civitavecchiába néhány hónapos szabadságáról, melynek nagyobb részét Párisban töltötte. Az üdítõ élmények, a mozgalmas társasági élet után ismét a sivár és unalmas kikötõváros, a gyanakvó pápai állam, ahol minden lépését figyelik, leveleit fölbontják...
1835. november 23-án belekezd az Henri Brűlard életébe. Vissza kell pillantania ifjúkorára, a csodálatos milánói évekre, hogy kiheverje a megtorpanás megrázkódtatását; önmagával kell foglalkoznia ismét, hogy erõt merítsen letörtségében...
Nem bajlódik a csiszolással, szerkesztéssel, az arányok szabatos meghatározásával, mert arra gondol, megadatik majd neki, hogy kedve szerint javítsa, amit kéziratában késõbb, újraolvasva, javítandónak ítél. Ám az sem adatott meg neki, hogy befejezze...
Stendhal kéziratos hagyatéka a grenoble-i Városi Könyvtárba került. Itt bukkant rá az Henri Brűlard életének kéziratára is Casimir Stryenski lengyel irodalomtörténész, 1888-ban.(Somogyi Pál László)

Stendhal konzuli díszben

Vissza a lap tetejére