|
|
A mű néhány jellegzetes tételtípusa:
Mágikus ének, Kesergő, Organum,
Canone, Csárdás macabre…
1967-ben a Montreáli Világkiállításon,
a Jeunesses Musicales Nemzetközi Zeneszerzőversenyén, 300 pálymű közül
a 3. Díjat nyeri Durkó I. vonósnégyese. A mű egyetlen
egybekomponált tétel. Kontrasztáló alapgondolatai a szonátaforma mentén
rendeződnek. Dinamikus zenei szövetének ritmikája triolás-kvintolás-oktolás
figuratív zenei anyagon alapul. E differenciált ritmusvilág nyelvén
bontakozik az a szabadon lélegző, a siratódallamok hangvételét idéző
téma, amely a kompozíció egyik alapgondolata.
Hangzásában szintén
egyetlen zenei tömbbé faragott forma hatását
kelti a három évvel késõbbi II. vonósnégyes.
Belsõ szerkezete szerint azonban tizenhárom hosszabb-rövidebb
tétel füzére. A partitúra három tételtípust
különböztet meg. Ezek, a korábban már kikristályosodott
típusok: a psicogramma, az organismo és a double. Ez a
munka a hangszeres mûvek egyik betetõzõ alkotása,
mely nemcsak összegez, de egyben egy stíluskorszak nyitánya
is.
|