Az 1970-es évtized az Altamira-t és az I. Ikonográfia bázeli bemutatóját hozza, a II. vonósnégyes sikerét, a Koussevitzky-díjat, a Magyar rapszódia UNESCO-felvételét, majd az első szerzői lemez megjelenését. |
|
1971-tõl 1977-ig
20. századi zeneszerzést tanít a budapesti Zeneakadémián óradíjas tanárként.
Ezeknek az éveknek a kompozíciós törekvéseit így összegezte a zeneszerző:
… nem annyira a hangszeres, inkább a vokális zene foglalkoztatott…
A zenemű persze szétbontja az irodalmi művet, s újraépíti önnön törvényei
szerint. Semmi köze sincs tehát ennek az illusztrációhoz. Valójában
nagy formák létrehozásáról van szó, annak az ívnek a megteremtéséről,
amelynek mentén a zene anyaga kibontakozhat fejlődésének öntörvénye
szerint. |
A Halotti beszéd
bemutatójára 1975-ben kerül sor. A XII. századi
Pray-kódexben megörökített õsi próza
érzelmi horizontját, intonációs skáláját
az oratórium felnagyítja: kibontakoztatja az emocionális
skáláknak azokat a rétegeit is, melyeket ebben
a drámai értelemben csak közvetve érezhetett
magáénak a szöveg egykori szerzõje. Így
válnak a közel nyolc évszázados sorok a zene
mai nyelvén a jelenkor emberéhez szóló üzenetté.
A tenor- és baritonszólóra, vegyeskarra és
zenekara készült kompozíció 14 tételét
három nagy formai egységben rendezte el szerzõje.
A mû újszerû módon talál kapcsolatot
az oratóriummûfaj hagyományaival: partitúrájában
éppúgy szerepel ária, recitativo, duett, kontrapunkt,
egykor sinfoniának nevezett zenekari fúga, mint a barokk
turba-tételekre hivatkozó dramatikus kórus vagy
a középkor technikáját idézõ
orgánum. Zenei nyelve monumentális léptékben
egyesíti szerzõje legjellegzetesebb kompozíciós
törekvéseit. |
legyen, a szereplők karaktere, alakja, életútja a zenei szövet természetéből fakadjon... A darab története ismert, de a keret, amelyben játszódik, olyannyira elvonatkozik a valóságos korszaktól, hogy a cselekmény már-már idõtlen. Operám két fõszereplõje voltaképpen Mózes és a nép. A szövegkönyv drámai feszültsége a mások sorsát is irányítani tudó, rendkívüli tehetségû vezetõ, s a maga sorsát tudatosan irányítani nem tudó közösség egymásrautaltságából fakad. A törvény- és nemzetteremtõ Mózes életáldozata, a beteljesíthetetlen küldetés prófétájának magányossága - jelképessé magasodik. |
|